ОСНОВНИ АСПЕКТИ
НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА САМООЦЕНКА
НА СТУДЕНТИТЕ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ
ПО ГЕОГРАФИЯ
Ас. Мариана Ламбова
Филиал на ПУ „П. Хилендарски“ – гр. Смолян
Сложната реалност на нашето време пряко и дълбоко засяга преустройството в социалните структури и произтичащите в тях обществени процеси. Като специфична и общественозначима сфера на социална практика образованието също е изправено пред изисквания, свързани с повишаването на неговата ефективност и адекватност спрямо съвременните нужди от качествен човешки ресурс. В ролята си на субективен фактор за социално развитие човекът винаги е заемал важно място във фокуса на общественото целеполагане. Критерий за това е постигането на мотивационен стабилитет у младите хора – мощен двигател на личността за активна работа и самоусъвършенствуване. Именно поради това подготовката на педагогическите кадри за българското училище би следвало да придобие смисъл на водеща стратегия в крайно непоследователната напоследък образователна политика у нас.
Образованието е твърде отговорна територия, поради което проблемът за осъвременяването и модернизирането му е многостранен и изисква незабавно решение. Eдна от най-важните трудово-психологически цели, които обществената практика в бранша поставя, е да се реализира максимално съответствие между изискванията на професията и личността, която я упражнява, защото професионалната роля е основна сред социалните роли, чрез които човек се самоутвърждава и самореализира.
Важен психологически аспект на тази цел е мотивацията на студентите–бъдещи учители по география, и способността им за адекватна професионална самооценка. Наблюдавайки ги в период от няколко години, у мен възникна съмнение относно това: съответства ли изборът на професия у тези млади хора на тяхната представа за собствената си личност и способности, което ме провокира да пристъпя към по-задълбочено изследване.
Научно-теоретични основи и изходна хипотеза на изследването
Поведението на човека в повечето случаи се обуславя не от един, а от повече мотиви, които са йерархически сложно съподчинени. Поведението при избор на професия – също. Познаването им дава възможност да се влияе върху тях в хода на дейността. Това налага като една от основните цели на изследването опознаване на мотивите, с които студентите са постъпили в тази специалност, за да може да се въздейства адекватно за разширяване, изменение и усъвършенстване на мотивацията за педагогически труд в хода на университетското обучение, а също така и върху развитието на множество личностни качества.
Приема се, че при избора на професия личността съпоставя представите, които си е изградила за дадена професионална сфера, със своите способности, потребности и интереси, доколкото ги осъзнава и познава (Иванова, 1976). Ако избраната професия не съответства на личните възможности, това се дължи или на обективни препятствия пред осъществяването на професионалното желание или на недоброто самопознание. Интериндивидуалните различия в адекватността на професионалния избор отразяват интериндивидуални различия в потребността от себеосъществяване.
Като един от най-важните елементи на самосъзнанието самооценката включва умението на човека обективно да анализира вътрешните си ресурси и способности съобразно предпочетената професия. В този смисъл тя предизвиква диалог на личността със собствения й опит, тъй като човек се самооценява само тогава, когато нивото на самопознанието му позволява да прецени какво иска, какво може, какво е и какво изискват от него. Ето защо от професионалната самооценка в най-голяма степен са зависими мотивите за обществена дейност и поведение.
Днес това е особено актуално и като изискване следва да бъде насочено най-вече към студентите – бъдещи специалисти – педагози. В хода на самооценката си те трябва да осъзнаят своята социална потребност от самоутвърждаване, да свържат свободата с необходимостта и стремежа да намерят своето истинско място в живота. Изборът на професия неизбежно води до избор на перспективна линия на реализация на бъдещия специалист. „Адекватният самоанализ, съотнесен към този избор, предопределя макар и не напълно, социалната роля, явява се индикатор на социална зрелост и степен на социализация на всеки един от нас“(Александров, 1987, с. 3).
В най-общ вид това се синтезира в мнението на известната психоложка Х. Силгиджиян, която твърди, че професионалната самооценка и самоопределение са критерий за „степента на автономия на личността“ (Силгиджиян, 1978, с. 12). Подобно е и становището на неопсихоаналитика Ерик Ериксон, за когото „самооценката е критерий, по който съдим и за идентичността на личността, която я кара да функционира в определена система от обществени връзки“ (Ериксон, 1990, с. 68).
Несъмнено всеки от нас си задава въпроса докъде се простират границите на неговата автономност и ги търси навсякъде, но рядко някой се обръща навътре към себе си. В педагогическите специалности на ВУЗ адекватната професионална самооценка се явява основополагаща за развитие на личността на бъдещия учител. Ако в другите професии необективният анализ на вътрешните способности може да бъде коригиран лесно и бързо, без да нанесе огромни щети върху взаимодействащите си субекти, то за тази професия това би било фатално, тъй като дейността на педагога е ваяние върху живия дух на децата и, преди да пристъпи към него, той е длъжен да прецени възможностите си и изяс ни докрай мотивацията си за подобен род дейност. Естествено възниква въпросът: Осъзната ли е тази необходимост от студентите – бъдещи учители по география? Налага се да намерим отговор каква е готовността им да се самооценяват, какво е нивото и степента на адекватност на тяхната самооценка и как тя е свързана с мотивацията за избор на професия, на какво се дължи този факт и кой трябва да се чувства отговорен за това.
Методика на изследването
Професионалната самооценка е основен компонент на професионалното самосъзнание. Основавайки се на тясната взаимовръзка между тях, чрез системно-структурния подход това изследване насочва вниманието ни към проблема за актуалното състояние на нивото на професионална самооценка у студентите – бъдещи учители по география, от Филиала на ПУ “П. Хилендарски“ – гр.Смолян (специалност История и география). Двата основни метода, използвани за набиране на емпирична информация са анкета и допълващо я интервю. Онази част от методиката, която има чисто психолого-диагностичен характер, е реализирана изцяло чрез метода на Старишевски-Матлин, при който се съпоставят самооценките на изследваните лица по отношение на дадени способности с това как те оценят изискванията на дадената професия по отношение на същите тези способности (Starishevski & Matlin, 1963, с. 28) Оформят се два оценъчни профила и се търси корелацията между тях или, иначе казано, какво е съответствието между представата, която студентите имат за себе си, и представата, която имат за учителската професия. Изследването включва два главни модула, като във всеки от тях се проверяват конкретни знанията и отношения:
I модул: Знания за професията и отношението на отделната личност към нея.
В отговор на въпроса за професионалнозначимите характеристики на учителя по география 85 % от анкетираните поставят на първо място добрата научна подготовка, 65 % – добрата психологическа, а 55 % – добрата педагогическа подготовка. Само 25 % обръщат внимание на способността за самообразование. Относно нравствените ценности на учителя, 40 % изброяват критичност, самокритичност, взискателност и висока ерудиция, 20 % споменават за такт, принципност и обективност и 15 % сочат всеотдайността като приоритет. Според количествените измерения също се наблюдава една непълнота: 20 % сочат до 3 характеристики, 10 % – до 4 характеристики, 35 % – до 5 характеристики, по 10 % съответно до 6, 7, 8 характеристики и едва 5 % – до 9 характеристики.
На въпроса „Има ли авторитет съвременният учител според вас?“ 92 % са отговорили е „нисък“, а 4 % дори смятат, че изобщо няма. 56 % си го обясняват с лошото възпитание на подрастващото поколение, 46 % – с ниското заплащане, 34 % – с отношението на обществото, 30 % – с накърнените традиции в образованието, 22% – с ниското професионално ниво на съвременния учител и 12% – с трудността на професията.
Фиг. 1. Разпределение на отговорите на въпроса „Как си обяснявате ниския авторитет на българския учител?“ |
а - трудността на професията
б - ниското заплащане
в - отношението на обществото
г - накърнените традиции в образованието
д - ниското професионално ниво
е - лошото възпитание на учениците |
Прави впечатление кое привлича и кое отблъсква студентите от въпросната професия: 57 % са привлечени от работата с децата, 47 % - я предпочитат заради творческата свобода, 20 % - заради летните ваканции, но за съжаление 8 % от студентите са отговорили, че нищо не ги привлича в нея.
Фиг. 2. Разпределение на отговорите на въпроса „Кое Ви привлича в учителската професия?“ |
а – работата с децата
б – летните ваканции
в – творческата свобода
г – нищо не ме привлича |
Сериозен повод за разсъждение ни дават причините, които студентите са посочили като основни да се почувстват отблъснати от професията, а именно: 71,5 % сочат ниското заплащане, 52,5 % – ниския социален статус, 50 % – лошата материална база в училищата, 42 % – голямо ото психическо натоварване, 23 % – шума в училищата, 12 % – нуждата да се самообразоваш непрекъснато.
Фиг. 3.
Разпределение на отговорите на въпроса „Кое в учителската професия Ви отблъсква?“ |
а – шумът в училище б – психическото натоварване
в – лошата материална база г – ниското заплащане
д – ниският социален статус е -нуждата от непрекъснато самообразование
|
II модул: Познаване на себе си и виждане на собственото място в тази професия.
Тъжна е констатацията, която идва сама по себе си след анализ на отговорите на въпроса „Защо избрахте да следвате за учител?“ Едва 16 % от студентите са избрали специалността заради самата учителска професия, 12 % просто считат, че лесно биха се справили с нея,14,8 % – за да не са безработни, ако не следват, 19,2 % – заради дипломата за висше образование и 38 % – заради науките история и география.
Фиг. 4.
Разпределение на отговорите на въпроса „Защо избрахте да следвате за учител?“
|
- а – заради историята и географията
- б – заради самата професия
- в – заради дипломата за висше образование
- г – за да не съм безработен
- д – считам, че бих се справял
|
Оформят се няколко нива на развитие на професионалната самооценка: „незадоволителна“ до „ниска“ – 35 %, „средна“ до „добра“ – 60 %, а „много добра“ и „отлична“ – 0 %. Тази самооценка е в пряка връзка с претенциите на личността, което се потвърждава и от следващите цифри: 40 % от студентите се стремят да получат добра подготовка, 30 % - да усъвършенстват нравствените си качества, а останалите 30 % - изобщо нямат бъдещи планове в бранша.
Резултатите от анкетата сочат, че в семействата на 59 % от студентите няма учители, при 14,3 % единият от родителите е учител, а 12,7 % са от потомствени учителски родове. Родовата традиция, макар и частично, все пак е повлияла върху избора на 23 % от тях, а останалите сочат, че за тях това не е имало мотивираща роля. За 44 % от студентите това е първата и единствена професия, за която са кандидатствали. 32 %, преди да запишат педагогическа специалност, са имали насоченост към икономическите науки, 28 % – към социалните и философски науки и 8 % – към военнослужещи или полицаи, т.е. повече от половината са имали по-голям афинитет към други професии. Вероятно в резултат и на това едва 5 % се считат подходящи и подготвени, 60 % – частично и 35 % – напълно неподготвени. Едва 36 % са се консултирали със специалист дали са подходящи за учители,а на 28 % никога не им е задаван подобен въпрос. Това донякъде обяснява страха на 40% от тях пред първите уроци и намеренията им да работят или да не работят някога като учители: 32 % са категорични, че ще работят като учители на всяка цена, ако им се удаде възможност, 36 % „може би“ биха работили, 23 % не могат да определят, 5 % се надяват да не им се налага, а 4 % са категорични, че не биха се захванали в никакъв случай. Така анализираните и коментирани цифри доказват, че професионалната самооценка на студентите – бъдещи учители по география не би следвало да ни удовлетворява нито по ниво, нито по обхват, защото показва ограничени стремежи и желания.
Резултатите ни подтикват да търсим причините за това състояние на професионалната самооценка. Фактите са показателни:
1. Студентите не получават нужната професиографска информация, преди да постъпят в университетите.
Те се срещат за първи път пряко с учителската професия, едва в трети курс, и се обръщат към собствената си професионална адекватност чак в началото на четвърти курс, в хода на текущата педагогическа практика и преддипломния им стаж. За студентите е важно да познават не механичната сума от характеристики, а свързаните в цялостен личностен комплекс качества, които дават истинска представа за учителя, защото всички прогресивни изменения в тази сфера зависят и от него.
Сама по себе си учителската личност е многослойна и динамична структура и само при достоверна представа за сложността й студентите биха били в състояние да пристъпят към изграждане на адекватна професионална самооценка. За да превърнат знанията за този модел в лично убеждение, те са длъжни не само да ги осмислят, но и да ги почувстват в себе си, съотнасяйки ги към живота и дейността си в обществото. Важно за бъдещата им реализация е знаенето към какво да насочат усилията си и как да се самоусъвършенстват професионално, което на този етап не владея добре. Липсата на професионални знания е само част от сложният комплекс, обусловил този значим недостатък.
2. Нивото на самопознание на отделната личност се движи от „средно“ – „добро“ към „незадоволително“ – „ниско“.
Без способността за самопознание не може да се отиде към каквато и да е форма на самоопределение.Това се съчетава със своеобразната вътрешна позиция на личността, провокирана от ценностната й ориентация, светогледът и вътрешно приетият еталон на мотивация. В психологическата наука е известно, че подсилената мотивация води до повишен интерес и подобрено отношение към професията и може да повлияе положително върху адекватността на самооценката. Забележима е липсата на методика и техника на професионално самопознание, не са достатъчно ясни ориентирите, критериите и показателите, според които студентите се самооценят. Това е резултат от допуснати сериозни пропуски, довели до деформации още в първия етап на професионалното самоопределение, т.е. още в средното училище, където явно учениците не получават необходимата информация за естеството на тази професия и за изискванията, които педагогическият труд поставя пред личността.
3. Семейството не стимулира и дори оказва задържащо влияние върху развитието на професионалната самооценка.
„Все по-рядко децата на учителските семейства се насочват към тази професия, което е стара българска традиция.“ (Жекова, 1976, с. 43). Данните от нашата психологическа анкета потвърждават изводите, направени още от доц. Тодор Гайдаров преди 30 години: чрез проучването си от 1973 г. върху мотивацията на приетите студенти във Филиала (тогава УИ „Дичо Петров“) той доказва, че на голяма част от тях липсва педагогическа насоченост, а някои дори имат отрицателно отношение към професията (Гайдаров, 1973, с. 8).
4. При голяма част от студентите самооценката е неадекватна.
Колкото и парадоксално да звучи, това се дължи на факта, че никога или рядко някой им е задавал дори подобен въпрос, с който да ги подтикне да се замислят върху собствената си пригодност за учителски труд. Те явно не осъзнават тази необходимост и естествено не търсят помощ от никого, а този процес трябва да се съблюдава и контролира на ниво „средно училище“ и най-вече на ниво „университет“.
5. Студентите не знаят как да използват междуличностното общуване за оптимизиране на личностната си самооценка.
Средата коригира, оценя и признава личността и така стимулира развитието й. Това изтласква нуждата от общуване на едно от първите места сред факторите за решаване на проблема. Общуването може да подпомогне студентите - бъдещи преподаватели по география - да преодолеят трудностите на съвременността, идващи от дълбокия процес на преустройство на потребностите, на възгледите за живота, за неговия смисъл, при което личността започва да индивидуализира обществените изисквания в хода на собственото си развитие.
6. Висок е процентът на студентите, за които цензът е просто самоцел, обясняваща преследването на дипломата за висше образование на всяка цена.
В йерархията на мотивите на голяма част от тях професионалната пригодност, пълноценност и авторитет в бранша са изтласкани на заден план. Повече от ясно е, че тази тенденция трябва да се промени. За съжаление обаче при стагнацията в образователната сфера и нивото на безработица това звучи просто като утопично пожелание и е в пълно противоречие с възможността за пълноценна социална реализация.
Констатираните факти и направените въз основа на тях изводи предполагат в заключение да бъде изяснено какво би следвало да се промени по посока на стимулиране на развитието на адекватна професионална самооценка на студентите, тъй като това граничи с една по-обща философска проблематика,свързана със свободата и отговорността на гражданина в демократичното общество:
- Внасяне на корекции в системата на професионалното ориентиране още в средното общообразователно училище – получаване на повече професионални знания, както и провеждане на психодиагностични тестове за определяне на пригодността към професията.
- Целенасочено да се работи върху формирането на адекватна професионална самооценка, осъществяващо се като двустранен процес, с активното участие на студенти и преподаватели, чрез повишаване на културата на самопознанието и насочване към проблемите на професията.
- Обективиране на критериите, на които трябва да отговаря бъдещият учител, защото личният идеал на всеки не е достатъчен и е в голяма степен субективен. Тук се намесва нуждата от по-добра осведоменост за естеството на професията и условията за практикуването й в съвременното училище, а защо не и повече психологически консултации с цел положителна нагласа и повишена мотивация към учителски труд.
Като резултат от гореизброените условия би следвало да се очаква: повишено качество на подготовката на студентите – бъдещи учители по география, отговорност към педагогическата дейност и осъзнаване на ролята й в обществото, възпитаване на самоувереност и дисциплина, които твърде много зависят и от изпитваното от личността самоуважение. Въз основа на товасъс сигурност би било по-лесно предявените към студентите изисквания да се превърнат във вътрешни убеждения до края на техния курс на обучение, за да завършат с реалното самочувствие на достойни за професията си специалисти.
ЛИТЕРАТУРА
Александров, П. Професионалното самоопределение на личността. Изд. „Нар. просвета“, С., 1987.
Гайдаров, Т. Още от първи курс. В. “Учителско дело“, 25.11.1973.
Денев, Д. Самовъзпитание. Изд. „Нар. просвета“, С., 1978.
Жекова, Ст. Психологически проблеми на учителската професия. Изд. „Нар. просвета“, С., 1976.
Иванова, З. Психична готовност за избор на професия. С., 1976.
Климов, Е. А. За психологическите основи на професионализацията на личността. Сп. „Нар. просвета“, кн. 1, 1983.
Силгиджиян, Х. Личността на юношата. С., 1978.