Въведение
Преподавам изкуство – рисуване, в университета Ямагучи. В префектура Ямагучи се намира най-голямото карстово плато в Япония - Акиоши - една от най-големите забележителности в района.
Платото е национален парк и се посещава от много туристи от страната и от чужбина. Децата, които живеят на и около територията на парка, го опознават добре още от най-ранна възраст. Нещо повече, те получават съответното възпитание да обичат тази специфична природа, да я пазят и да се гордеят с нея.
Не само хората на изкуството, а вярвам, и много други специалисти, особено географите, са убедени, че езикът на изкуството е неоценим при общуването и мощен инструмент за възпитаване на любов към родния край, към природата и уважение към други места, народи, култури.
Затова смятаме, че обявеният международен конкурс за рисунки на деца под мотото: “Карст под защита – дар за поколенията” (като част от общата работа на научната конференцият през октомври 2005 г. в Шумен, посветена на годишнината от обявяването на Шуменското карстово плато за природен парк) представляваше една чудесна възможност да срещнем български и японски деца посредством “езика на изкуството”.
Група преподаватели и студенти от университета на Ямагучи се заеха с организацията на участието на деца от Япония, живеещи в близост до Акиоши, в този международен конкурс.
Първо бяха проучени приликите и разликите между двата национални парка – Шуменско плато в България и Акиоши в Япония.
Естествено, бяха открити доста разлики –по отношение както на произхода на платата, така и на организацията на парковете. Но има и някои много важни прилики:
- освен, че са почти еднакви по територия, и двата парка са обект на особено внимание от страна на местните хора и държавата;
- и при двата парка е налице голямото желание да се направи всичко за по-доброто им стопанисване и управление.
Следващата стъпка беше да се намерят деца, които да се заинтересуват от обявения в България коркурс за рисунки, свързани с карста. Работната група обсъди различни варианти. Беше организирана среща с членове на Съвета по образованието на град Шухо, който се намира непосредствено до и отчасти на територията на парка Акиоши, и с хора, работещи там.
Беше получен съвет работната група да посети парка в ден, когато децата от местното основно училище Яширо работят като екскурзоводи там.
Стана ясно, че децата от това училище се занимават с тази дейност вече 7 години и са много популярни сред многобройните туристически групи и индивидуални посетители. Училището Яширо е много малко, разположено по склона на платото, с планинска рекичка, протичаща пред него. Мястото е особено красиво през пролетта, когато цъфтят черешите (фиг. 2).
За съжаление в момента Япония преживява период на силно застаряване на населението и много голям спад на раждаемостта. Някога в района на Яширо е било пълно с деца, сега в това училище се учат само 11 ученици. То ще бъде закрито през март 2006 г. Работната група по участие в Шуменската конференция реши да избере именно това училище за конкурса за рисунки в България смятайки, че това ще остави един вълнуващ спомен у децата от последните дни в тяхното училище.
Предварителна работа с децата от училището Яширо
В един хубав слънчев ден на ранното лято Работната група беше поканена да посети платото и да бъде “образована” за неговите особености от малките екскурзоводи от училището Яширо. Децата се справяха с тази работа чудесно, с много ентусиазъм и чар. С голяма любов те разказваха на туристите за произхода, скалите, водите, растенията, сезоните на тази причудлива територия (фиг. 3).
Беседите им бяха грижливо подготвени. Децата-екскурзоводи работеха на групички и всяко от тях се беше специализирало в една област – геология, биология, климат, история и т.н. Нагледните материали, както и специалните бордове, на които ги поставяха по време на обясненията, бяха подготвени от самите тях. Туристите слушаха с най-голямо внимание и сериозност обясненията им. Накрая беседата завършваше с круиз (обиколка) из платото, свързан с техния разказ. Очевидно на всички туристи им беше много приятно.
Екскурзоводската работа на децата е била замислена с няколко цели:
- Да ги подтикне към собствени проучвания и те да научат повече за уникалната територия на родния им край.
- Да подпомогне работата на учителите да преодолеят срамежливостта на децата (много типична японска черта), като практикуват изяви пред повече хора.
По наше мнение и двете цели бяха постигнати.
След тази вълнуваща среща с децата-екскурзоводи от училището Яширо стана ясно, че те:
- имат много задълбочени знания за карста;
- обичат много своя карстов парк Акиоши и се гордеят с него.
Работната група взе решение да предложи на тези деца да участват в обявеното в Шумен международно състезание за рисунка “Карст под защита - дар за поколенията”.
Семинар (уъркшоп) с децата от училището Яширо за рисуване на картини, свързани с родното им карстово плато Акиоши
Най-напред на децата беше дадена информация за конкурса за рисунка, обявен в България. След това се проведе разговор къде е България и че там, както и на много места по света също има карстови паркове като Акиоши. Децата бяха очевидно учудени от този факт и в същото време заинтригувани. Показани им бяха някои снимки на Шуменското карстово плато. След това на децата беше разяснено, че те трябва да помислят и да нарисуват как виждат своя карстов парк от художествена, географска, историческа, биологическа и дори музикална гледна точка, като използват знанията си. Освен това беше обяснено, че е добре да помислят как да изразят своето виждане триизмерно.
След обясненията децата започнаха да рисуват, като първо скицираха с молив. В началото, преди да започнат да рисуват активно, изглеждаха малко притеснени (фиг. 4).
Но след известно време започнаха да се концентрират и рисунките започнаха да “изплуват” на белите листа. Дори имаше моменти, когато децата определено показваха признаци,че се забавляват (фиг. 5). След скицирането рисунките бяха довършени с молив и водни бои.
Анализ на картините
Нарисуваните от децата в училището Яшихиро 11 картини за конкурса в България са много показателни в няколко аспекта:
- образователен;
- художествен;
- емоционален.
Най-малката участничка -
Минами Тавара е от 2-ри клас. Тя нарисува птиците на платото Акиоши и своите другарчета, които се разхождат по пътеките в парка.
Тази картина изразява едно чувство за спокойствие и в същото време излъчва свежо пролетно настроение. Птици и хора в нея са в хармония с пейзажа.
Третокласничките
Ериса Сугияма и
Мисато Накамото също са избрали да нарисуват платото Акиоши от птичи поглед. Ериса е вложила много елементи в своята картина. Очевидно нейните знания за карстовото плато са доста добри за възрастта и. Тя е изобразила и много стърчащи варовикови скали. Очевидно те са я впечатлили силно с разнообразните си форми.
Мисато е вкарала в своята картина и птичите песни. Всяка птица има своя песен и ако повторите звуците, изразени с букви, ще разберете за каква птица става въпрос.
Очевидно художничката е изучавала доста задълбочено птиците, които живеят тук. Ландшафтът, който е изобразен, е мек и буди приятно пролетно настроение. Хората в него се усмихват и ви гледат доброжелателно и леко закачливо. Наблюдавайки картината оставаме с впечатлението, че авторката обича много това място, този ландшафт и хората в него.
Перспективата на картината на четвъртокласничката
Куруми Тавара* също е от птичи поглед. Но за разлика от по-малките деца тук изображението е повече като реална ситуация.
Дървото от картината, което расте върху варовиковата скала, е локуат (Eriobotrya japonica). Това е голям вечнозелен храст или малко дърво, което се среща в Китай и Япония. На Акиоши може да се види специален тип локуат, който е впечатлил малката художничка. От картината става ясно, че тя е запозната със спецификата на карста - дори в напуканата варовикова скала израства растителност. Птиците, които са нарисувани, също са специфични за Акиоши.
Сейя Тахара (4-ти клас) е избрал да разкаже със своята рисунка как децата от неговото училище като екскурзоводи водят туристи из платото Акиоши.
Той очевидно се гордее с тази дейност, на която е посветена и картината на
Рейна Танака (4-ти клас). Тя е хванала много деликатен момент - едно от момичетата в нейната рисунка протяга към слушателите на беседата ръка, в която държи визитната картичка на малките екскурзоводи.
Тя е ръчно изработена от децата, с размер колкото двете им шепи. На нея е изписан адреса, телефона и и-мейла, на които могат да бъдат потърсени за допълнителни разяснения във връзка с карста и Акиоши. Отново личи задоволството на децата от това, че разясняват на гости нещата, които са научили за природата, в която живеят.
Изображението на
Рио Сугияма (4-ти клас) е много особено - всъщност това са две изображения, вложени едно в друго.
Първото е карстов пейзаж, а другото показва пещера. С художествени средства авторът е описал комуникацията на прилепите и същевременно е показал много интересни карстови форми. Картинта създава чувство на респект към научното представяне на природата, от нея лъха компетентност относно спецификата на карста и живота в карстовата територия.
Петокласникът
Акимаса Адачи също е поставил две изображения заедно, но в неговата картина пещерата е населена предимно с насекомите, а на повърхността са изобразени и други форми на живот.
Очевидно пещерната фауна е неговата “специалност”, защото той е описал всяко едно от нарисуваните животни със съответното име. Впечатление прави и особеното място, което е отделено в картината на границата между повърхностния и подземния свят на карста. Личат и познания за специфичното движение на водата от повърхността към дълбоките части на карстовата геосистема.
Много интересна рисунка, с използване на двойно изображение, е направил и
Цубаса Танака* (6-ти клас).
Едното изображение е свързано с формата на входа на пещерата Акиоши, а другото има форма на гъба. Картината изобразява екологията на насекомите и животните под повърхността на платото и може да се помисли, че авторът показва само пещерата, но с второто изображение той всъщност обръща внимание на факта, че карстовото плато Акиоши има формата на гъба.
В своята картина шестокласничката
Рика Нагао е поместила много обекти, но добре балансирано, като елементите сполучливо са разпределени по цялата площ, но между тях може да се проследи причинно-следствена връзка. Ясно е, че Рика добре е схванала същността на карстовата екосистема.
Сатоши Сугияма (6-ти клас) е концентрирал своето внимание върху подземния карстов свят.
Нарисувал е какво вижда в пещерата Акиоши, която е отворена за посещения. Картината има много интересна перспективата, с много добра гледна точка. Съвсем очевидно е, че авторът се интересува от науките за Земята и вече има познания за много неща - за процесите, които протичат в карстова среда, за формите, които се образуват, за различните видове пещерни животни. От рисунката лъха компетентност и в същото време гордост – погледнете колко много туристи са заинтригувани от загадъчния пещерен свят!
Някои основни впечатления и изводи от анализа на рисунките, предложени от японските деца за конкурса “Карст под защита - дар за поколенията”
От художествена гледна точка можем да кажем, че повечето от рисунките са в светли, приятни цветове, от тях блика радостно чувство. Няма рязко нарушение на хармонията, в повечето случаи елементите са добре балансирани. Явно не всички еднакво успешно, но повечето от тях изразяват с езика на изкуството доста добре знанията си за особеностите на карстовата екосистема. В картините има поставени много обекти заедно, което е твърде трудно, но в повечето случаи децата са се справили. Особено при двойното изображение – това вече е доста сложна техника.
От емоционална гледна точка повечето от рисунките убедително показват, че децата обичат много своя карстов парк Акиоши. Тази любов лъха от светлите тонове и от моментите, които са подбрали да изобразят. Те се гордеят с природата в родния си край и със своите знания за неговата специфичност – не случайно в повечето рисунки фигурират много посетители, а на някои са изобразени и децата като екскурзоводи.
От образователна гледна точка можем да заключим, че учителите от училището Яшихиро са си свършили добре работата. Предали са на децата задълбочени знания за карстовата специфика на родната природа и са ги възпитали да я обичат. Научили са ги колко е уникална и ценна тази природа и че трябва да я опазват.
Конференцията по проблемите на карста, проведена в Шумен, България (октомври 2005 г.), беше един чудесен шанс да обменим идеи и опит как да повишим нивото на обучението, вкл. и по изкуство, с цел повишаване на знанията на децата за техния родени край, особено на децата, живеещи в карстови райони. Надяваме се, че това е само началото на едно по-дългосрочно и перспективно сътрудничество в тази област.
* На проведения конкурс по време на Международната научна конференция в Шумен (октомври, 2005) рисунката на Куруми Тавара получи първа награда, а на Цубаса Танака - поощрение (вж. стр. 59).
Pictures of Children drawing the Akiyoshi karst Plateau,Yamaguchi, Japan
Yoshihisa Nakano, Ass. Prof., Dr. Ph.
Yamaguchi University, Japan
Summary
This paper describes the work on participation of 11 Japanese children in the art competition for children entitled “Karst under protection: gift for the future generations”, announced as a part of the Conference on karst park problems, held in the city of Shumen, Bulgaria in October 2005. The author explains the reasons why exactly these children have been selected for participation in this competition, as well as the preparatory activities with them. All the pictures of the Japanese children have been analyzed from artistic, emotional and educational points of view. It has been concluded these children’s teachers have successfully achieved the difficult task to give them good knowledge about the very specific karst geosystem, to teach them to love, to be proud and to protect the karst park of Akiyoshi, where they live.