Елизабет Бойдева

73. СОУ с преподаване
на чужди езици
„Владислав Граматик“ – София
E-mail: boydeva1906@abv.bg
Е. Бойдева е завършила география на туризма с втора специалност френски език в СУ (1976). Има второ висше образование – руска филология (СУ). Учителка по география в 73 СОУ и лектор по география на френски език в 35 СОУ, 18 СОУ и 23 СОУ. Има придобита IV ПКС. Авторка на „География на френски език – 9 клас“. Участва в педагогически екип към Френския институт за разработване „Методика за преподаване на предмет на френски език“. Изявява професионален интерес към екологията. Ръководи училищен екоклуб, спечелил редица проекти.

ПРОЕКТНО–БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ, ИНТЕГРИРАНО С ИНФОРМАЦИОННО-КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ НА ТЕМА „ЯДРЕНАТА ЕНЕРГЕТИКА И НЕЙНОТО БЪДЕЩЕ В БЪЛГАРИЯ“

Идеята за създаване на този проект бе провокирана от възможността за учебно посещение в АЕЦ Козлодуй, организирано и финансирано от Български атомен форум (Булатом). Информацията, получена на място, породи интерес у младежите към бъдещето на атомната енергетика в България в момент, когато този въпрос е силно дискутиран у нас и решаването му е условие за встъпване в ЕС. Методическият вариант на проекта бе разработен при участие в тренингова програма „Проектно-базирано обучение, интегрирано с ИКТ“ на Департамента за информация и усъвършенстване на учители – София.

Цел на изследването: Да се експериментира модел на проектно-базирано обучение чрез ученически презентации на авторски мултимедийни продукти и работа в екип въз основа на лични наблюдения в реална обстановка. Да се конструира модел под формата на ученически проект, който заради своята актуалност би могъл да има практическо приложение при определени обстоятелства.
С урока се постигат изискванията на учебната програма – задължителна подготовка – 10. клас1, а именно:

Тип на урока: урок за дейност с доминираща дейност – решаване на казус Обект на изследването: 88 ученици от 11 клас на 73. СОУ с преподаване на чужди езици „Вл. Граматик“ – София. Това са 3 паралелки с профил немски език.

Междупредметни връзки, осъществени по време на изследването: с физика, биология, химия, информационни технологии.

Обявяването на темата на проекта „Има ли бъдеще ядрената енергия в България?“ и мотивирането на учениците за осъществяването му бе направено от учителя в тематичен, съдържателен и технологичен план.
В тематичен план: „Ядрената енергия се счита за енергия на бъдещето. Атомните централи постепенно изместват другите видове централи заради ред предимства. България има своята АЕЦ, но тя предизвиква дискусии на различни нива и създава проблеми от различно естество. Бъдещето на ядрената енергетика у нас е поставено под въпрос. Този въпрос е залегнал в новата енергийна стратегия на Република България“.

В съдържателен план: По време на импровизираната научна конференция учениците ще търсят аргументиран отговор на изключително важния за страната ни въпрос „Има ли бъдеще ядрената енергетика в България?“

В технологичен план: Отговорът на този въпрос ще бъде даден след извършване на няколко дейности:
1) посещение на АЕЦ Козлодуй;
2) проучване и систематизиране на информация за атомната електроцентрала, за да се представят аргументирени становища при решаване на казус, с който се инсценира (симулира) следната ситуация: „Вие сте участници в научна конференция, в която има три работни групи от специалисти – икономисти, еколози и юристи. Конференцията има дневен ред, чиято логика се определя от аспектите, в които се представят аргументи, подкрепящи производството на атомна енергия в първата в България АЕЦ – „Козлодуй“: 1. Икономическа ефективност на АЕЦ. 2. Устойчиво развитие в района на АЕЦ. 3. Законосъобразност на АЕЦ.“;
3) формиране на три работни групи;
4) представяне на становищата в мултимедиен продукт на Power Point;
5) форумът трябва да завърши с вземане на важни решения по поставения въпрос и да изработи официален документ в подкрепа на Националната дългосрочна програма по енергийна ефективност на България до 2015г.2 и на Концепцията за участие на България в европейските енергийни пазари3 в контекста енергийната политика на ЕС.

Проектът бе осъществен в три етапа. Първите два са всъщност предварителната подготовка на урока за дейност, а третият съвпада с провеждането на урока.

Първи етап. Посещение на АЕЦ Козлодуй
Преди заминаването за Козлодуй, учениците бяха снабдени с работни листове, изработени от учителя и съдържащи въпроси, свързани с електропроизводството и екологичната обстановка в региона. В програмата на посещението беше включено следното:


Втори етап. Обработване на информацията от посещението в АЕЦ и изработване на мултимедийни продукти

След посещението на АЕЦ, по време на урока за нови знания „Енергетика на България“ учениците във всяка паралелка бяха разделени на 3 екипа. Всеки екип избра един от посочените вече като дневен ред на конференцията аспекти, в който да подготви и аргументира своето становище за АЕЦ:
1. Икономическа ефективност на АЕЦ.
2. Устойчиво развитие в района на АЕЦ.
3. Законосъобразност на АЕЦ.

Конкретните задачи, които изпълняват екипите, включват:
Крайният резултат от работата на екипите беше изработване на мултимедиен продукт по зададен формат (до 10 слайта) на Power Point. Бяха дадени указания относно регламента на презентация на мултимедията.
Спецификата на задачите от предварителната подготовка определи и три от ролите на членовете на екипа – селекционер на информация, мултимедиен специалист, говорител. По време на провеждането на конференцията в урока се изпълняваше и четвърта роля – тази на обобщаващ и представящ становището по темата чрез постер.

Трети етап. Провеждане на урока – симулация на научна конференция
1. Припомня се мотивирането, направено при предварителната подготовка.
2. Презентация на мултимедийните продукти.
Напомня се регламента за изнасяне на презентацията: времетраене, кратки обяснения на сайтовете, водещи идеи от текстовете. Представянето на работните групи беше в следния ред: мултимедея с икономогеографско съдържание; мултимедии с екологично съдържание (физика, биология, химия); мултимедия с юридическо съдържание.
По време на презентацията учениците изказваха аргументирано лично мнение, коментираха факти, графики, текстове. Учителят накратко даваше оценка на всяка презентация.
3. Изработване на постери при групова работа.




Членовете на всяка работна група от позицията на своята роля на обобщаващи и представящи становището по темата още по време на презентациите отбелязаха акцентите по зададената тема в постер. След презентациите те имаха възможност да ползват всеки от мултимедийните продукти, които бяха качени на отделни компютри и за 5-6 минути можеха да оформят своя постер с водещите идеи и изводи в окончателен вид.

Изработените по този начин постери имаха следното съдържание:
Първа група – „Икономическа ефективност на АЕЦ“:

Бяха изнесени и други факти.
Извод: През последните години АЕЦ Козлодуй осигурява около 45 % от общото енергопроизводство на България и формира 15 % от държавния бюджет. Тя дава своя принос за достигане на 15 % износ на електрическа енергия от България за страните на Балканския регион. Следователно АЕЦ осигурява на страната устойчиво и ефективно енергопроизводство.

Втора група – „Устойчиво развитие в района на АЕЦ“:
Извод: Радиационните показатели на природните компоненти са в нормалните граници на типичните за района стойности. Има съответствие на екологичното състояние на природната среда около АЕЦ с изискванията на Европейския съюз (ЕС) в областта на радиационната защита.

Трета група – „Експертна оценка“:
Извод: АЕЦ Козлодуй се експлоатира в съответствие с поставената стратегическа цел - ефективно енергопроизводство при спазване на всички изисквания за ядрена безопасност и радиационна защита в съответствие със съвременните международни стандарти.

Говорителят на всяка група направи кратко изложение на мотивацията, логиката и становището на групата. Учениците от работните групи показаха добра информираност, умения за синтезиране на фактите, за аргументиране и защита на теза, за систематизиране на информация от различни източници, за обобщаване на съждения.

Говорителят на групата „Експертна оценка“ обобщи трите извода като становище на форума – така беше изработен заключителният документ от научната конференция на експертно ниво. Съдържанието на този документ веднага бе записано на компютър и показано на екрана, за да бъде видяно от всички участници:

АЕЦ Козлодуй напълно се вписва в енергийната политика на Република България в контекста на енергийната политика на ЕС. Ядрената енергетика в България има бъдеще, защото нейният дял в националното стопанство е голям, не нарушава устойчивото развитие, законосъобразна е, има изградена инфраструктура, заема ключово място в енергийния комплекс на Балканския полуостров.

Документът, изработен от учениците от 11 клас на 73. СОУ, заедно с авторските мултимедийни продукти ще бъде изпратен в БУЛАТОМ в подкрепа на запазването на АЕЦ Козлодуй. Тази организация прояви интерес към мнението на младежите, към техните идеи, към логиката на тяхната мотивировка, към техните творчески разработки. Този факт дава основание да се счита, че краят на учебния час не е край на импровизираната научна конференция. Тя има своето продължение в реален план. Въпросът за бъдещето на ядрената енергетика остава отворен за България. Предстои неговото решаване. Следователно решаването на настоящия казус от учениците от 11. клас може да се счита за реална изява.

Като иновации в проведения урок може да се определят следните:
  1. Разработен е и е осъществен методически вариант на решаване на казус в обучението по география и икономика с продължение в реалния живот.
  2. Създадени са мултимедийни продукти на базата на лични наблюдения и разговори със специалисти в АЕЦ Козлодуй и от проучване на правителствени документи с дългосрочен характер.
  3. Приложена е методика за осъществяване на Power Point Presentation по авторски мултимедиен продукт.
  4. Създаден е модел на проект за представяне на реални факти и аргументиране на собствена позиция по реален проблем. Моделът е апробиран в реална учебна обстановка.

При изпълнението на проекта учениците подходиха творчески, в резултат на което се получиха три варианта на мултимедийни продукти. Това бе причина за известни детайлни различия при микроструктурата на урока. Спецификата на мултимедийните продукти, оценяването на презентациите относно вариантите при решаване на казуса, както и възможностите за реално използване на изработените продукти ще бъдат предмет на следваща статия.



„Nuclear energy and its future in Bulgaria“

Elisabet Boydeva
73th Foreign languages teaching High School „Vladislav Gramatic“, Sofia

Summary

This article introduces a project-based training model through a multimedia product to be presented by the students. The topic „Nuclear energy and its future in Bulgaria“ was provoked by 11-th-grade-students` recent visit to Kozlodui Nuclear Power Plant (NPP). The students solve a case, which is a top issue in Bulgaria`s agenda and share their views basing on the following 3 aspects:
1) economic efficiency of NPP
2) sustainable development in area of NPP;
3) legitimacy of NPP.

By the end of the lesson, presented as a scientific conference, the youngsters draw the conclusion that Kozlodui NPP meets the requirements of Bulgaria‘s nuclear power policy within the framework of EU nuclear power policy.
What is new here is that the students draft their project in school level basing on facts and using their own experience.


1 Учебна програма по география и икономика за Х клас. Задължителна подготовка (първо равнище). – „АзБуки“, 38/2000.
2 http://www.doe.bg/download/dokumenti/NATIONAL_EE_PROGRAMME-last17.pdf
3 http://www.doe.bg/download/ei/eu.pdf
4 www.kznpp.org, http://www.doe.bg/download/dokumenti/NATIONAL_EE_PROGRAMME-last17.pdf
5 Годишен отчет на АЕЦ Козлодуй -2004
6 „Първа атомна“ – периодично издание на АЕЦ, бр. 4 и 5/2005