ГЕОГРАФСКИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ (ГИС) И ГЕОГРАФИЯТА

След Великите географски открития географията изживява своя нов Ренесанс. Той отново е свързан с географските карти, но този път в основата му е нова мощна технология – информационната, и най-вече онази част от нея, която не случайно се нарича географска – географските информационни системи (ГИС). Те предизвикват бързо нарастващ интерес на обществото към приложно-аналитичните възможности на географията – доскоро пренебрегвана и възприемана единствено като общообразователен учебен предмет за планетата Земя.

Какво представляват ГИС и каква е връзката им с географията според ESRI, една от водещите световни фирми в тази област:

Какво е ГИС?
ГИС е едно цяло от хардуер, софтуер и географски данни за съхранение, управление, анализиране и показване на всички форми на географски определена информация.

Трите виждания за ГИС
ГИС най-често се свързва с карти. Една карта обаче е само един начин, по който можете да изобразите географски данни и само един продукт, който се създава с ГИС. Много по-важно е, че ГИС не е просто програма за картографиране, а ви дава възможности преди всичко да решавате проблеми. ГИС свързва обектите на картата с неограничено количество информация за тях и дава невероятна мощ при работа с пространствени данни.
- ГИС като база данни – да, тя е база данни, при това специални, пространствени.
- ГИС като карти – да, тя съдържа и може да прави много и различни карти, включително и 3-измерни.
- ГИС като инструмент за моделиране – да, тя е инструмент за пространтсвено моделиране.
Защо география?
Географията е сериозна дисциплина, която носи за бизнеса и управлението ползи с финансово изражение милиарди долари. Избор на места, маркетинг, планиране на мрежи за разпространение, решаване на проблеми с природни бедствия или преначертаване границите на страните – всички тези проблеми включват въпроси от географията.

ГИС и образованието
Географските научни търсения и ГИС са важни, защото подпомагат преподавателите, учащите се и техните институции при намиране на отговори на лични и обществени въпроси с местно и глобално значение.

* * *

Има ли място ГИС в училищното обучение по география?
Да!
Отговорът е категоричен и е даден:
– от световният опит за експериментално въвеждане на ГИС в класната стая;
– от първите успешни експерименти в български училища за провеждане на уроци по география с използване на ГИС.

Доколко българската география, българските управляващи, институциите и обществеността са готови за въвеждането на ГИС в училищното обучение? Върху този изключително актуален въпрос е посветен настоящия брой на сп. „География ’21" – с материалите в него продължаваме дискусията за мястото и ролята на ГИС в часовете по география, започната още през 2002 г. на страниците на сп. „Обучението по география”.

Този брой тематично е насочен и към инициативата на МОН „2006 - година на електронното образование”.