Нина Георгиева Попова
Учител по география
I ОУ „ Кочо Мавродиев”, Петрич
e-mail: nierpail@abv.bg
Н. Попова е завършила география в СУ „ Св. Кл. Охридски” (1997). От 1998 г. работи като учител в I ОУ „Кочо Мавродиев”, гр. Петрич. От 2003 г. е член на комисията по „Методическа и квалификационна дейност” в училището. Представила е доклад пред педагогическия колектив за опита си в използването на иновационни методи в час по география.

ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИКТ В УРОК ЗА ДЕЙНОСТ В 7 КЛАС НА ТЕМА „НИЕ ХАРАКТЕРИЗИРАМЕ, ОЦЕНЯВАМЕ И ВИЗУАЛИЗИРАМЕ ОСОБЕНОСТИТЕ НА ПРИРОДАТА, НАСЕЛЕНИЕТО И СТОПАНСТВОТО НА БАЛКАНСКИТЕ СТРАНИ“

Балканският регион е важна, значима, но и деликатна част от континента Европа. Важна е със своето кръстопътно географско положение; значима – с богатството на своята природа и култура; деликатна – със своите политически и етнически проблеми. Регион, в който за последните 15 години политическите граници се променяха нееднократно, често с военни конфликти. Последните промени настъпиха след проведения през май 2006 г. рефендум в Черна гора, вследствие на който тя се отдели от Сърбия.

Кои са причините за тези събития? Как те се отразяват на развитието на стопанството на балканските държави, на населението им? Къде е мястото на България в тази сложна политическа обстановка? Това са все значими въпроси, за чиито отговори е необходима актуална информация. За съжаление учебното съдържание в учебниците по география не може да се актуализира често, което налага използването на най-големия източник на информация, а именно Интернет.

* * *

Представеният урок за дейност предхожда урока за обобщение върху раздел „Балкански полуостров”. Учениците трябва да изпълнят 4 основни задачи - събиране, систематизиране, анализиране и визуализиране на информация за природата, населението и стопанството на балканските държави. Ще разкриват основни проблеми и ще предложат пътища за тяхното преодоляване. По този начин ще затвърдят усвоените вече знания за региона, ще разширят своята географска компетентност и ще формират модели на поведение.

Отговаряйки на въпроса „Къде е мястото но България сред балканските държави?”, те ще бъдат подготвени за по задълбочено изучаване на нашата страна в следващия раздел. Този урок се провежда в компютърната зала, защото основният източник на информация е Интернет. Смяната на обичайното място за провеждане на часа по география цели заинтригуване на учащите се и демонстриране възможностите на информационните технологии в съвременното обучение по география.

* * *

Обект на експерименталната ми работа са ученици от 7-ми клас (общо 56 на брой). Изборът ми на випуск не е случаен. Това са ученици, повечето от които имат компютърна грамотност от проведени курсове в училището. Предметът на работата ми е използване на Интернет в обучението по география.

Целта на този урок за дейност е да се използват ИКТ при изучаването на страните от Балканския полуостров, за да се:

Използването на ИКТ в съвременното обучение по география е полезно и необходимо защото:

Чрез провеждането на този урок целях да проверя вярността на тази хипотеза.
Във всяка поставена задача са заложени показателите и критерите за оценка на направеното (вж Работните листа в приложение 1, 2 и 3). В настоящата статия работните листа съдържат задачите и отговорите на учениците при решаване на задачите по време на урока (отговорите са с по-дребен шрифт).

При проектирането на урока използвах модела на структуриране и ситуиране, разработен от Р. Гайтанджиева (2000, с. 259-260). (табл. 1, с. 17)

Таблица 1.

Макро- и мезоструктура Микроструктура
А.б. Предварителна подготовка (извършва се в предходния час за 7-10 мин.) А.б. 2. Въз основа на изучения материал учителят и учениците съвместно припомнят характерните особености и проблеми на страните от Балканския полуостров. Припомня се важното кръстопътно географско положение на региона, пъстрият етнически състав, регионалните конфликти и проблемите в развитието на тези държави.
В. Мотивиране на дейността (извършва се в предходния час)  
В.а. Тематично В.а. 1. Учителят обявява темата. Целта на този урок е да се потърси повече информация в Интернет, за да се разширят познанията на учениците за Балканския полуостров; да се обяснят и характеризират основни черти и закономерности в териториалното разпределение на природните компоненти, населението и стопанските отрасли; да се дефинират и анализират специфични проблеми и да се посочат възможни пътища за тяхното преодоляване.

В.а. 2. Ще се търси отговор и на въпроса: „Къде е мястото на България сред балканските страни?“ – една подготовка за самостоятелното изучаване на България в следващия раздел
В.б. Съдържателно В.б. 1. Учителят обявява трите основни въпроса, на които ще се търси отговор от трите екипа:
I въпрос (съответно първи екип): Какви са особеностите на природния облик на Балкански полуостров, проблемите и възможностите за развитие на туризма?
II въпрос: Какви са особеностите на населението – териториално разпределение; етнически и религиозен състав; естествен и механичен прираст; проблеми и пътища за тяхното решаване?
III въпрос: Какви са особеностите на стопанството – отраслова и териториална структура; внос и износ; проблеми и пътища за тяхното решаване.
(конкретните задачи за всеки въпрос са дадени в приложение 1)
В.в. Технологично В.в. 2. Съвместно с учениците - по интереси и умения за работа с ИКТ, учителят разделя класа на три екипа. Всеки ученик получава лист със задачите за неговия екип и картосхема за визуализиране. В края на работния лист са посочени основните уеб-страници за информация:
www.bcci.bg/bulgarian/ABC_analises_BG.htm
www.znam.bg
http://bg.wikipedia.org
www.world200.com
Уточнява се кои ученици от екипа кои задачи ще изпълнят предварително, така че във всеки от трите екипа да има ориентация по задачи № 1 от трите работни листа и по задачите за визуализиране:
1. Предварително в къщи (или в компютърния кабинет в училище) всеки трябва да се запознае с информацията от тези уеб сайтове, за да може следващия час по време на урока задачите да се изпълняват по-бързо.
2. Предварително да се помисли как ще бъде визуализирана информацията (чрез какъв способ, каква компютърна диаграма, каква презентация и др.
Г.а. – Г.д. Урокът по география се провежда от учителя по география в кабинета по ИКТ. Учениците от трите екипа изпълняват последователно задачите от работните листи както следва:
Г.а. 3. Задача 1. Намират се посочените сайтове и се проучва информацията от уеб-страниците. Време за работа 15 мин.
Г.б. 3. Задача 1. В таблицата се пишат кратки отговори. Време - 3 мин.
Г.в. 3. Задача 2 и 3. Устно се отговаря кратко. Време – 5 мин.
Г.г. 3. Задача 4. Само се очертават особеностите. Време – 5 мин.
Г.д. 3. Задача 5. Време – 10 мин. Довършва се в къщи.
Еа. Неизпълнените задачи се довършват за домашна работа Е.а. 2. Съвместно се определят задължителните за довършване задачи и се разясняват допълнителните
Д.а. Б. Затвърдяването на извършената дейност и оценяването се прави в началото на следващия час. Д.а. 2. Съвместно целият клас изслушва представители от всеки екип, коментира и допълва поднесената информация, аргументирано приема или не посоченото решение, като предлага и други (ако има такива).

Б.б. 2. Учителят и учениците съвместно оценяват предложените визуализации - задължителни и допълнителни (по показателите вярност и естетическо оформление) и решените задачи (следи се за изчерпателност на отговорите, аргументираност и изпълнение на критериите, заложени в самите задачи).

Приложение 1
Работен лист 1


I въпрос (първи екип): Какви са особеностите на природния облик на Балкански полуостров и възможностите за развитие на туризма?

Задача 1. Потърсете информация и попълнете таблица 2

Таблица 2

Особе-ности

Страна
Релеф Климат Реки и езера Брой посетители (хил д.) Големи градове Забележи-телности и туристически обекти
Албания Албанска низина, Динарски планини Субтропичен и планински р. Дрин, Охридско ез., Шкодренско ез. 353 Тирана, Шкодра, Вльора, Дуръс Тирана, Охридско и Шкодренско ез.
Босна и Херце-говина Динарски планини, Маглич, Враница Умерен, преходен и планински р. Неретва, Дрина, Босна 890 Сараево, Мостар, Тузла Джамията на Мостар, „Стари мост” на р. Неретва
България Рила , Дунавска равнина, Пирин, Родопи Умерен, преходен, континентално-средиземно-морски, планински р. Искър, Марица, Струма; Циркусни ез. 3186 София, Варна, Пловдив, Бургас, Русе Мадарски конник, Рилски манастир, Казанлъшка гробница
Гърция Пинд, Олимп, Субтропичен и планински р. Вардар, Струма; Преспанско ез. 9221 Атина, Солун, Кавала, Лариса Акропол, Солун-бялата кула, Света гора - Атон
Македония Шар планина Кораб, Умерен, преходен и планински Вардар, Охридско ез., Преспанско ез. 422 Скопие, Охрид, Битоля Охридско езеро
Румъния Карпати, Дунавска равнина Умерено-континентален, планински р. Дунав, Олт, Сирет 4793 Букурещ, Браила, Тимишоара Трансил-вания, дървени църкви в Марамуреш
Словения Юлийски Алпи Планински, умерен р. Сава   Любляна, Блед Пещери Шкоциян
Сърбия и Черна гора Динарски планини, Дунавска равнина, Панонска низина Умерен, преходен планински р. Сава, Драва, Морава; Шкодренско езеро 2751 Белград, Ниш, Подгорица Национален парк Дурмитор
Турция Анадолско плато, Понтиски планини Субтропичен, планински р. Казълармак, Тигър, Ефрат 18 307 Анкара, Истанбул, Бурса, Одрин Босфора, желязната църква "Св. София"
Хърватия Далмация Субтропичен, умерен, планински р. Сава, Драва, 6600 Загреб, Дубровник, Риека Дубровнишка катедрала, Далмация

Задача 2. Характеризирайте особеностите на природата в Балканските страни. Определете за развитието на какъв вид туризъм има условия във всяка една Балканска държава. Групирайте ги.
.........................
а/ морски туризъм – Гърция, България , Хърватия, Турция, Румъния, Албания
б/ планински туризъм - Словения, България, Хърватия, Румъния, Гърция
в/ познавателен туризъм (културни и исторически паметници) - Гърция, България, Словения, Турция, Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина

Задача 3. Определете какво е мястото на България по отношение развитието на туризма, като използвате данните от таблицата. С какви проблеми сте се сблъсквали по време на ваши туристически пътувания в страната и чужбина? Посочете пътища за тяхното решаване.

.........................

България има всички необходими природни дадености за развитие на туризма. По брой на туристи тя се нарежда на 5-то място сред Балканските държави. Съществуват големи резерви в развитието на този отрасъл. Най- големият проблем са боклуците по нашето Черноморие и в планините.

Решението е да се поставят повече кошчета и да се налагат големи глоби. Друг проблем при пътуване са дупките по пътищата. Трябва да се ремонтират. Трябва и повече реклама на страната ни в чужбина. Понякога трудно се откриват исторически и природни забележителности. Затова трябва да има повече табели по пътя към тях.

Задача 4. На приложената картосхема (фиг. 1) нанесете основните природни компоненти (форми на релефа, реки, езера) на балканските държави. Продължете работата си вкъщи.


Задача 5. Вие сте организатор на екскурзии (туроператор). Направете туристически маршрут из Балканския полуостров, така че да посетите поне 7 държави, да отседнете в поне два морски и три планински курорта и да разгледате поне 6 исторически паметници на културата. По желание може да изготвите презентация.

.........................

Балкански полуостров – природа и Балкански полуостров – туристически маршрут:
София- Мадарски конник – Букурещ – дървените църкви в Марамуреш – Словения – Юлийски Алпи и пещерата Постойна – Сплит – Далмация – Дубровник – Босна и Херцеговина - Стария мост на р. Неретва и Джамията – Охрид и Охридско езеро – манастира „СВ. Наум” – планината Олимп – Атина – Акропола – Метеора – Халкидически полуостров - Босфора – Анталиа - Пампорово - Боровец - София.


Приложение 2
Работен лист 2


II въпрос (втори екип). Какви са особеностите на населението – териториална структура, етнически и религиозен състав, естествен и механичен прираст. Проблеми и пътища за тяхното решение

Задача 1. Намерете информация (използвайте уеб-сайтове) и попълнете данните в таблица 3:


Задача 2. Посочете кои държави са с гъстота над, близо или под средната в Европа (69 д/км2). Посочете причините за това.

Показатели

Страна
Население (млн. д.) Ср. геогр гъстота (д/км2) Етнически групи Официален език Религиозен
състав
Естествен прираст
на
1000 д.
Меха-ничен прираст
на
1000 д.
Албания 3,5 122 Албанци,
българи,
гърци,
сърби
Албански Мюсюлмани, християни 10 -4,93
Босна и Херцеговина 3,9 78 Бошняци,
сърби,
хървати
Босняшки,
сръбски
Мюсюлмани,
християни
4,23 0,32
България 7,7 69,5 Българи,
турци,
цигани,
арменци
Български Православни
християни
-4,6 - 4,58
Гърция 10,6 80,5 Гърци,
македонци,
турци
Гръцки Православни
християни
-0,35 2,35
Македония 2 81 Македонци,
албанци,
турци,
българи
Македонски, албански Православни
християни,
мюсюлмани
5,31 - 1,46
Румъния 22,4 91,3 Румънци,
унгарци,
руси,
българи
Румънски Православни
християни
-1,0 - 0,13
Словения 1,9 98,3 Словенци,
хървати,
италианци
Словенски Католици -1,25 1,12
Сърбия и Черна гора 10,8 104 Сърби,
черногорци,
българи,
унгарци,
албанци
Сръбски Православни
християни,
мюсюлмани
1,6 -1,38
Турция 68,7 86,2 Турци,
кюрди
Турски Мюсюлмани 11,3 0
Хърватия 4,4 83 Хървати,
сърби,
бошняци
Хърватски Католици -0,9 1,58

........................

Над: Албания, Босна и Херцеговина, Гърция, Македония, Румъния, Словения, Сърбия и Черна гора, Турция, Хърватия Близо и най-ниска за Балканския полуостров е България. Намалява броят на населението в страната ни.

Задача 3. Сравнете държавите по етнически и религиозен състав. В кои държави живеят най-много етнически групи, а в кои са еднородни? Определете причините за тези факти. В кои държави знаете за наличието на вътрешни етнически или религиозни конфликти? Посочете пример за поне една държава без подобни проблеми. Предложете вариант за решаване на подобни конфликти.

........................

Във всички държави живеят много етнически групи. По-еднородни са Словения, Турция, Гърция. С много пъстър етнически състав са Албания, Сърбия и Черна гора, Македония, България. Конфликти знам че има в Сърбия и Черна гора. Даже имаше война в Косово. В Македония мисля, че също имаше етнически конфликт между македонци и албанци.

В България няма етническо напрежение и страната ни е пример за мирно съжителство на различни етнически групи.
Трябва всички да имат еднакви права в съответната държава и да се съобразяват със законите на държавите, в които живеят. Човешките права на всички трябва да се спазват.

Задача 4. Анализирайте естествения и механичния прираст в таблицата и посочете в кои Балкански държави има положителен естествен прираст и в кои отрицателен. Посочете поне три държави, в които населението действително ще нараства (като разлика от естествения и механичния прираст) и поне три държави, в които ще намалява. Обяснете защо е така.

........................

С положителен естествен прираст са Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Турция и Сърбия и Черна гора. Най-голям е прирастът в Албания. Причините могат да се търсят в бита, традициите и религията на хората, живеещи в тези държави.

Отрицателен е естественият прираст в България, Гърция, Румъния, Словения и Хърватия. Това са държави с висока степен на развитие, в които вече е традиция семействата да имат едно или две деца. Колкото са по-малко децата в семейството, толкова по-добро образование ще им бъде осигурено. Населението ще нараства в Албания (въпреки голямата миграция) , Македония, Турция, Босна и Херцеговина. Ще продължи да намалява в България, Румъния, по-малко в Словения и Хърватия.

Задача 5. На кое място по брой на населението е България сред Балканските държави? В кои страни живеят българи? Изкажете мнение за причините, довели до това.

........................

България е на пето място по брой на населението. За съжаление тя е на последно място по естествен прираст и по механичен прираст. Вследствие на голямата миграция демографската ситуация в България ще става още по-тежка, защото основните емигранти са млади хора, а именно те създават деца. Населението на България застарява. Може би ако се подобрят условията за живот, раждаемостта ще се увеличи и хората няма да напускат страната.

Българи живеят в Албания, Сърбия, Румъния. Има и в Македония, Турция и Гърция. Причините са исторически. Част от тези територии някога са били в границите на България.

Задача 6. Визуализирайте в картограма (фиг. 3) естествения прираст на населението на балканските държави - с червен цвят държавите с положителен, а със син цвят държавите с отрицателен прираст. Продължете работата си вкъщи. По желание визуализирайте в картограма (фиг. 3) и механичния прираст




Приложение 3
Работен лист 3


III въпрос (трети екип). Какви са особеностите на стопанството – отраслова и териториална структура; основните проблеми и пътищата за тяхното решаване?

Задача 1. Потърсете информация (използвайте посочените уеб-страници) и попълнете таблица 4.

Страна
Показател
Албания Босна и Херце-говина Бъл-гария Гърция Маке-дония Румъния Сло-вения Сърбия и
Черна гора
Турция Хър-ватия
БВП
(в млрд. US$)
15,690 7,3 49,23 203,3 10,57 169,3 37,06 23,15 489,7 47,05
БВП на глава от насе-лението (US$) 4400 1900 6500 19100 5100 7600 19200 2200 10600  
Промиш-леност
(% от БВП)
27 40,9 28 22,3 31 35 39,7 36 12,9 30
Селско стопанство (% от БВП) 49 13 14 8,1 11 15 4 26 30,4 7,9
Услуги
(% от БВП)
24 46,1 58 69,3 58 50 57,3 38 56,7 62,1
Износ
(в млрд. US$)
1,5 2,2 4,6 47,6 1,02 12,4 8,9 4,3 69,1 4,7
Внос
(в млрд. US$)
1,5 2,8 6,9 31,4 1,9 16,7 9,9 6,3 50,8 9,03
Безра-ботица
(%)
17 / 30 40 18 10,3 37 8,3 11,2 32 10,8 19,5
Инфлация
(%)
6 3,5 5,9 3,6 1,1 22,5   19 45,2 4,3

Задача 2. Използвайки данните от таблицата за БВП определете поне три от развитите и поне три от по-слабо развитите балкански държави. Посочете причините ( природногеографски, исторически, политически и др.) за тяхното развитие.

...............................

По-слабо развити са Босна и Херцеговина, Македония, Албания. Причините може би са във войната, която Босна и Херцеговина води за своята независимост. Силно развити са Гърция, Турция, Словения, Румъния, Хърватия. Това са държави с природни богатства с добро географско разположение. Гърция е член на ЕС.

Задача 3. Анализирайте отрасловата структура на БВП. В кои държави е най-голям делът на услугите, промишлеността и селското стопанство? Посочете поне по две държави с най-голям относителен дял на услугите и по две – на промишлеността, а за селско стопанство – една държава. Направете изводи за степента на развитие на тези държави. Съвпадат ли тези изводи с изводите, направени в предходната задача?

................................

Държавите, където са по-развити услугите и промишлеността, са с по-силни икономики. Такива са Гърция, Хърватия, Словения, Турция. Тези държави са същите като във втората задача. С най-голям дял на селското стопанство са Албания и Турция.

Задача 4. Какво е мястото на България сред балканските страни по показателите безработица и инфлация? Използвайте данните от таблицата. Какви проблеми среща нашата страна в условията на преход към пазарно стопанство? При отговора можете да използвате ваши преки наблюдения, коментари на родители и близки.

...........................

България е със средно ниво на развитие на своето стопанство. Тя има висока инфлация и е на четвърто място след Турция, Румъния и Сърбия и Черна гора. Нивото на инфлация трябва да стане още по-ниско. Делът на безработицата в България е сравнително нисък, а в нашия район сигурно е още по-нисък, защото има много гръцки шивашки цехове. Говори се, че след влизането ни в ЕС много от тях ще фалират и безработицата ще е по-голяма. Дано да не се случи.

Задача 5. Визуализирайте в кръгова диаграма относителния дял на БВП на всяка държава на Балканския полуостров.


Допълнителна задача: на контурната карта нанесете основните промишлени и селскостопански продукти, които се произвеждат във всяка балканска страна.


* * *

Ентусиазмът на учениците по време на урока беше голям. Нещо ново и различно се случваше в часа по география. Резултатите от изпълнението на задачите от трите екипа са обобщени в таблица 5.:

Задача №, Дейност и изпълнение (брой ученици)
Екипи и теми:
Брой ученици в екипа Задача 1 Проучване на информация от Интернет и представяне в таблица Задача 2 Анализ на данни от таблицата Задача 3 Сравнение по данни от таблицата Задача 4 Задача 5 Визуали-зиране Задача 6
Първи екип
Природа
20 20 18 19 20 визуа-лизира - картосхема - фиг. 1 20 визуа-лизира - картосхема - фиг. 2 -
Втори екип
Население
19 19 19 19 19 19 19 картограма - фиг. 3 ЕП и МП
Трети екип
Стопанство
17 17 16 17 15 15 - кръгова диаграма - фиг. 4,
фиг. 5 - карта
-

От общо 56 ученици само 6 души (11 %) се затрудниха с намирането на сайтовете в Интернет. В много от електронните страници съществуват препратки към други. Забелязах, че доста от децата влизаха и в тях. Бяха заинтригувани. От общо 56 предадени работни листа, във всички от тях първата задача е решена 100 %. Това показва, че учениците могат да събират и подреждат информацията в табличен вид. За това помогна и работата по екипи. Всеки ученик като член на екипа трябваше да попълни данните по определен показател или да представи информация за страна.

Най-голямо затруднение учениците срещнаха при изпълнение на задачи 2., 3. и 4. – тези, които изискват анализ, оценка и изказване на мнение и предлагане на решение. Естествено, някои от въпросите бяха с непълни отговори, но при устното изложение на всеки екип, пропуските бяха отстранявани с допълнителни въпроси от учителя и от останалите ученици.

Най-голямо затруднение срещнаха учениците от екип „Стопанство”. Те имаха нужда от допълнителни насочващи въпроси при анализите си. Това е обяснимо. Стопанска география се изучава по-задълбочено в 9-ти клас. Но с помощта на учителя и примери от ежедневието, учениците се справиха задоволително. Очаквах затруднения при формулирането на проблемите за всяка област, но бях приятно изненадана от усета на съвременните ученици към проблемите на ежедневието. Интересни са и пътищата, които те предлагат за преодоляването им. Например, поставянето на кошчета за боклук, поставянето на указателни табели и др. Както се вижда, някои звучат наивно, по детски, но съдържат в себе си голяма доза реализъм.

От извършената експериментална работа по прилагане на ИКТ в обучението по география мога да направя следните изводи:
  1. Учениците желаят новите комуникационни и информационни технологии да се използват активно в часовете.
  2. Интересът към този тип обучение е много по-голям, защото ученикът се чувства значим, той търси и открива, учебният час не е скучен, а напротив – динамичен.
  3. Резултатите при постигане целите на урока са по-добри, защото информацията се обработва от учениците, а не е поднесена наготово; направените от тях изводи и взетите решения доказват географската им компетентност.
  4. Възможностите за визуализиране – представяне на данни, са много по-големи и разбираеми.
  5. Оценяването на усвоените знания и умения се извършва бързо, обективно и се премахва страхът и неудобството от изпитване пред всички. Учениците се научават да изказват мнение и да го защитават чрез аргументи.
С проведеният по описания модел урок и с получените резултати доказах първоначалното си предположение (хипотеза) за предимствата от използването на ИКТ в обучението по география.

Литература
  1. Гайтанджиева, Р. Стратегия на географското образование в средното общообразователно училище при новите реалности. ИК “Анубис”, С, 2000.
  2. Източници на информация:
  3. www.bcci.bg/bulgarian/ABC_analises_BG.htm
  4. www.znam.bg
  5. http://bg.wikipedia.org
  6. www.world200.com



Using ICT at a lesson for 7th grade, entitled: „We characterize, evaluate and visualize the features of nature, population and economy of the Balkan countries“

N. Popova
A teacher in Geography
Ist Elementary school „Kocho Mavrodiev“, Petrich

Summary

The study of the contemporary political map of the world and the Balkan Peninsula in particular demands recent data which textbooks, as basic sources of information are not always capable of providing. That is why use of the Internet in Geography lessons is useful for the current statistical data, when looking for additional information connected with solving given tasks. The possibilities of information and communication technologies in visualizing the obtained results are huge.

In the 7th form a lesson for activity was carried out. The subject was „We characterize, estimate and visualize nature, population and economy characteristic features of the countries on the Balkan Peninsula. The students were divided into three teams – „Nature”, „Population”, „Economy”. Each of team had to collect current data having given indicators about the nature, population and economy of the the Balkan Peninsula countries, from Internet sites selected beforehand. None of them met serious difficulties in collecting and classifying the information in a table form. More difficulties they met in estimating, and some of them in visualizing the results.

The necessity of using the information and communication technologies in teaching Geography is enormous by several reasons: the lesson is more interesting and pleasant; it stimulates the students to find, think and express opinions; the learners are highly motivated, curious and responsible during the accomplishment of the tasks; there is no fear of oral examination in front of the classmates which makes them calm and confident.

The tradition in education should be as reconsidered with respect to the use of this innovation.


Бел. ред. Представеният опит за използване на Интернет в обучението по география е резултат от участието на Нина Попова в програма на ДИУУ за обучение на учители по география в конструиране и използване на уеб-базирани задания (е-съдържание) в обучението по география по проекта „Иновативна дидактика за уеб-базирано учене” (Innovative Didactics for Web-Based Learning – IDWBL) След експертна оценка опитът може да бъде представен в съответния формат и да бъде въведен в уеб-базата от данни със задания на адрес: http://wad.fmi.uni-sofia.bg/wad/bg/, която вече съдържа задания, направени от учители по география (вж. в брой 4 на сп. „Обучението по география” от 2005 г. – стр. 38)