Гл. ас. д-р Даниела Ангелова – Ганчева СУ „Св. Кл. Охридски“ – ДИУУ 1619 София бул. „Цар Борис III“ 224 d_gancheva@mail.orbitel.bg |
Д. Ангелова-Ганчева е преподавател по дидактика на географията. Съавтор на програми (5–8. кл) и учебници по география за 5–10. клас. Има сертификати от тренингови програми за интегриране на ИКТ в обучението на Microsoft и IITE UNESCO. Участник в проекти за адаптиране на пакет от материали за Проектно-базирано обучение с ИКТ за целите на българското образование (Microsoft и ISTE) и за иновативна дидактика за уеб-базирано учене (IDWBL) по програма „МИНЕРВА“ с обучение на учители по география за конструиране и използване в обучението по география на уеб-базирани задания. |
Съдържание | |||
Теми | Съдържание от професионални области | Дейности | Операции с ГИС |
1 | 2 | 3 | 4 |
Природа | Крайбрежие; карст; устойчиво развитие; природни ресурси; гори; природни бедствия |
Описва Ученик - Учител: III |
1. Стартиране на програмата. 2. Отваряне на Проектен файл на АrcView. 3. Подреждане на прозорците на АrcView на екрана 4. Отваряне на прозореца View (изображение). 5. Работа с теми - отделните картни слоеве: 5.1. Изключване и включване на картни слоеве 5.2. Сменяне реда на темите (картите) 5.3. Разглеждане на информация 5.4. Получаване информация за даден обект на картата чрез инструмента “идентифициране”. 5.5. Отваряне на атрибутивна таблица, която съдържа всичките данни за обектите на картата. 5.6. Работа с Атрибутивна таблица 5.7. Избиране на обекти – маркиране. 5.8. Сравнение на информацията от таблиците 6. Разширяване Таблицата на съдържанието на темите. 7. Използване на менюта, бутони и инструменти за отваряне на данни. 8. Работа с командата Зум (увеличение) - преминаване от по-дребен към по-едър мащаб. 9. Въвеждане на бутона Разширение до Пълната площ (Zoom to Full Extent). 10. Въвеждане на бутона за освобождаване от избор 11. Използване на инструмента Zoom Out (преминаване от по-дребен към по-едър мащаб). 12. Въвеждане на бутона Намиране (Find). 13. Въвеждане на бутона за увеличение – Zoom In. 14. Въвеждане на инструмента Влачене (Pan) 15. Отпечатване на карта 16. Затваряне на проекта и излизане от ArcView |
Население | Здравеопазване Социално управление |
Описва и обяснява Ученик - Учител: III |
|
Култура | Образование | Анализира Ученик: ІІ; Учител: І |
|
Селища | Управление на градове | Сравнява Ученик - Учител: II |
|
Икономика | Земеделие Минно дело Енергетика |
Визуализира Ученик: ІІІ; Учител: I |
|
Региони | Местно управление | Прогнозира Ученик: І; Учител: II |
1. Вие се обучавахте в използване на софтуеърния
продукт ArcView в 5 – 6 срещи
по 2 часа. Достатъчно ли е това
време за тренинг? Маркирайте с цвят
вашия отговор – например: А. Категорично ДА. Б. По-скоро ДА. В. По-скоро НЕ. Г. Категорично НЕ. 2. Кои от операциите за използване на софтуеърния продукт Arc View: А. Можете да правите без помощ след 5-6-дневно обучение - .................... Б. СА НАЙ-ПОЛЕЗНИ ЗА ОБУЧЕНИЕТО ПО ГЕОГРАФИЯ – 8-12. клас И МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ С НАЙ-ГОЛЯМА ЧЕСТОТА - ................. 1. Стартиране на програмата 2. Отваряне на Проектен файл на АrcView 3. Подреждане на прозорците на АrcView на екрана 4. Отваряне на прозореца View (изображение) 5. Работа с теми - отделните картни слоеве: 5.1. Изключване и включване на картни слоеве 5.2. Сменяне реда на темите (картите) 5.3. Разглеждане на информация 5.4. Получаване информация за даден обект на картата чрез инструмента “идентифициране” 5.5. Отваряне на атрибутивна таблица, която съдържа всичките данни за обектите на картата. 5.6. Работа с Атрибутивна таблица 5.7. Избиране на обекти – маркиране 5.8. Сравнение на информацията от таблиците 6. Разширяване Таблицата на съдържанието на темите 7. Използване на менюта, бутони и инструменти за отваряне на данни 8. Работа с командата Зум (увеличение) - преминаване от по-дребен към по-едър мащаб. 9. Въвеждане на бутона Разширение до Пълната площ (Zoom to Full Extent). 10. Въвеждане на бутона за освобождаване от избор 11. Използване на инструмента Zoom Out /преминаване от по-дребен към по-едър мащаб/ 12. Въвеждане на бутона Намиране / Find / 13. Въвеждане на бутона за увеличение – Zoom In 14. Въвеждане на инструмента Влачене / Pan / 15. Отпечатване на карта 16. Затваряне на проекта и излизане от ArcView 3. Какво трябва да включва според вас, полезният тренинг на учителя за използване на ГИС в урока по география? ............................. 4. Какво трябва да включва според вас пакетът от материали за използване на ГИС в урока по география: А. За учителя - ...................... Б. За ученика - ..................... Запишете цифрите на необходимите материали срещу всяка група – А или Б. 1. Указание за работа със софтуеърния продукт ArcView 2. Модел на урока с използване на ГИС 3. Работен лист на ученика: 3.1) задачи; 3. 2) указания за използване на ГИС при изпълнение на задачата; 3.3) място за представяне изпълнението на задачата по различен начин – в текст, на карта, в таблица, ... 4. Еталон на верните отговори 5. Скала за оценяване на резултатите 6. Анкета за проучване мнението на учениците 7. Анкета за проучване мнението на учителя 8. Необходим е и друг материал - запишете какъв ........................ 5. Как е най-подходящо да се обучават учениците да използват софтуеърния продукт ArcView? Маркирайте с цвят и допълнете. А. Преди урока по география – да тренират работата с различни бутони Б. По време на урока по география – едновеременно с изпълнението на задачите по география да изпълняват и указанията за използване на софтуеърния продукт ArcView. В. По друг начин, например ..................... 6. При кои теми от обучението по география ще постигнете по – добри резултати, ако използвате ГИС? Маркирайте с цвят и допълнете. А. Население Б. Култура В. Стопанство Г. Природа Д. Други – запишете .................... 7. Кои от традиционните дейности в часовете по география бихте правили с ГИС? Напр.: А. Описание Б. Характеризиране В. Анализиране Г. Сравнение Д. Представяне на специфични особености в подходящо изображение Е. Прогнозиране Ж. Други – запишете ...................... |
8. В посочените професионални области (колона 1) с ГИС се обработва географска информация. Кои от географските знания вече са включени в обучението по география в средното училище? - Отбележете с + в колона 2. Кои от географските знания може да се обработват с ГИС? - Отбележете с + в колона 3. |
9. За кои от ГИС- проектите в България през последните 10 години знаете? Маркирайте главната буква на проекта. |
||
1 | 2 | 3 | |
Професионална област | Географски знания | Компетентност за използване на ГИС | |
1. Археология | |||
2. Ланшафтна архитектура | |||
3. Земеделие - Земеразделяне и земеползване 3.1. Описание на собствеността и промените в нея 3.2. Оценка на селскостопанските култури по райони 3.3. Водоснабдяване и хидромелиоративни съоръжения |
|||
4. Минно дело и науки за Земята | |||
5. Морски, брегови, океански дейности | |||
6. Пещери, карст | |||
7. Банкиране 7.1. Инкасо – пренасяне на парични суми |
|||
8. Обществена безопасност 8.1. Полиция - определяне на полицейски постове и маршрути, зони с повишена престъпност, участъци с натоварено движение и ПТП, охрана на банки и специални обекти, проследяване на движещи се обекти в реално време на екрана на компютъра. 8.2. Гражданска защита - контрол на обекти с повишена опасност за населението, обекти и маршрути за евакуация на населението, оценка на зони на поражение, планиране в реално време и др. 8.3. Противопожарна охрана - анализ на противопожарната сигурност на сгради и райони, планиране на операциите 8.4. Гранична полиция – опазване, контрол и наблюдение на държавната граница |
А. ООН - Мисия в Босна и Херцеговина Б. ДАГЗ - Държавна агенция "Гражданска защита" В. МВР - Министерство на вътрешните работи; |
||
9. Енергоснабдяване 9.1.Енергийна мрежа, далекопроводи и съоръжения 9.2. Анализ на потреблението. |
10. Инженерство - тръбпроводи, петролопроводи | 11. Землемери, инженери - Градоустройство 11.1. Кадастър 11.2. Регулационни, застроителни планове 11.3. Управление на държавни, общински и частни недвижими имоти и жилищния фонд 11.4. Регистрация на собствеността 11.5. Топлоснабдяване, Електоснабдяване, ВиК, чистота 11.6. Поддържане на улична мрежа, паркове 11.7. Планиране и управление на транспорта 11.8. Градоустройствени анализи |
12. Собственост | 13. Продажби | 14. Застраховане | 15. Образование Основно и средно училище. Университети |
Г. СУ "Св. Кл. Охридски" Д. ТУ София Е. МГУ София |
16. Библиотеки, музеи | 17. Здравеопазване 17.1. Санитарен и епидемиологичен контрол 17.2. Бърза медицинска помощ 17.3. Здравно осигуряване |
18. Правосъдие | 19. Държавно управление – Правителство 19.1. Отбрана 19.2. Разузнаване 19.3. Сигурност |
Ж. МО - Министерство на отбраната З. НРС - Национална разузнавателна служба И. МВР - Министерство на вътрешните работи К. МВнР - Министерство на външните работи Л. МОСВ - Министерство на околната среда и водите М. МТС - Министерство на транспорта и съобщенията Н. ДАГЗ - Държавна Агенция "Гражданска Защита" О. МОН - Министерство на образованието и науката |
20. Общинско управление - Местни власти - Администрация 20.1. Бюджет, данъчни служби 20.2. Отдаване под наем и управление на недвижимата собственост 20.3. Анализ на нуждите и развитието на отделни райони |
П. Столична Община - Нафтекс - Софийска Вода Р. община Пловдив - ВиК Пловдив |
21. Национално и локално управление -
Социално управление 21.1. Демографски анализи – вкл. преброяване на население 21.2. Обслужване на населението: площи, телефони, училища, болници, поликлиники, аптеки, магазини, детски градини, детски кухни, промишленост и др. 21.3. Регистрация и провеждане на избори 21.4. Планиране и анализ дългосрочни мероприятия |
22. Медии | 23. Телекомуникации 23.1. Автоматизация на дейностите по планиране на радиопокритието. 23.2. Подпомагане маркетинга в телекомуникациите. 23.3. Анализ на съоръженията и отказите. |
С. Мобиком, Мобилтел, Вивател Т. БТК У. GPS България |
24. Транспортиране Пътно управление - пътища, пътни съоръжения, пътна сигнализация, маршрутизация и др Пътна навигация – задаване на маршрути и проследяване на МПС |
25. Екология и оптимално използване на природните ресурси 25.1. Анализ и контрол на замърсяване - почви, води, флора, фауна. 25.2. Оптимално използване на природните ресурси - геология, минерални извори и др. 25.3. Многокритериални анализи |
26. Гори | Ф. МЗ - Министерство на земеделието | 27. Бедствия | Н. ДАГЗ - Държавна агенция "Гражданска защита" |
1. След ЕДИН урок с ГИС, ДЕМОНСТРИРАН от вашия учител, бихте ли работили самостоятелно или в група с ваши съученици с ГИС в часовете по география? Оградете буквата на вашето мнение. А. Категорично ДА. Б. По-скоро ДА. В. По-скоро НЕ. Г. Категорично НЕ. 2. Ако трябва сами да работите със софтуеърния продукт ArcView, кои от операциите, които вашият учител направи: А. Ще ме затруднят - ..................... Б. Няма да бъдат сложни за мен -.................. В. Не съм разбрал (а), че има такива операции – трябва да науча имената им и как да ги изпълнявам Ако можете да определите дали ви затрудняват или няма да са сложни, запишете цифрата на операцията към буквата – А или Б на вашата оценка. 1. Стартиране на програмата 2. Отваряне на Проектен файл на Аrc View 3. Подреждане на прозорците на Аrc View на екрана 4. Отваряне на прозореца View (изображение) 5. Работа с теми - отделните картни слоеве: 5.1. Изключване и включване различните картни слоеве 5.2. Сменяне реда на темите (картите) 5.3. Разглеждане на информация 5.4. Получаване информация за даден обект на картата чрез инструмента “идентифициране”. 5.5. Отваряне на атрибутивна таблица, която съдържа всичките данни за обектите на картата 5.6. Работа с Атрибутивна таблица 5.7. Избиране на обекти – маркиране 5.8. Сравнение на информацията от таблиците 6. Разширяване Таблицата на съдържанието на темите 7. Използване на менюта, бутони и инструменти за отваряне на данни 8. Работа с командата Зум /увеличение/ - преминаване от по-дребен към по-едър мащаб 9. Въвеждане на бутона Разширение до Пълната площ /Zoom to Full Extent/ 10. Въвеждане на бутона за освобождаване от избор 11. Използване на инструмента Zoom Out /преминаване от по-дребен към по-едър мащаб/ 12. Въвеждане на бутона Намиране / Find / 13. Въвеждане на бутона за увеличение – Zoom In. 14. Въвеждане на инструмента Влачене / Pan / 15. Отпечатване на карта 16. Затваряне на проекта и излизане от ArcView 3. Как е най-подходящо да се обучите да използвате софтуеърния продукт ArcView? Оградете буквата и допълнете. А. Преди урока по география – да тренирам работата с различни бутони Б. По време на урока по география – едновеременно с изпълнението на задачите по география да изпълнявам и указанията за използване на софтуеърния продукт ArcView. В. По друг начин, например .................. 4. При кои теми от обучението по география ще постигнете по-добри резултати, ако използвате ГИС? Оградете буквата и допълнете. А. Население Б. Култура В. Стопанство Г. Природа Д. Други – запишете .......................... 5. Кои от традиционните дейности в часовете по география бихте правили с ГИС? А. Описание Б. Характеризиране В. Анализиране Г. Сравнение Д. Представяне на специфични особености в подходящо изображение Е. Прогнозиране Ж. Други – запишете ....................... |
6. Необходими ли са географски знания и компетентност за използване на ГИС за успешна дейност в посочените професионални области (колона 1)? Ако отговорът ви е ДА, срещу професионалната област запишете + в колони 2 и 3. | 7. За кои от ГИС проекти в България през последните 10 год знаете? Оградете буквата. |
||
1 | 2 | 3 | |
Професионална област | Географски знания | Компетентност за използване на ГИС | |
1. Археология | |||
2. Ланшафтна архитектура | |||
3. Земеделие - Земеразделяне и земеползване 3.1. Описание на собствеността и промените в нея 3.2. Оценка на селскостопанските култури по райони 3.3. Водоснабдяване и хидромелиоративни съоръжения |
|||
4. Минно дело и науки за Земята | |||
5. Морски, брегови, океански дейности | |||
6. Пещери, карст | |||
7. Банкиране 7.1. Инкасо – пренасяне на парични суми |
|||
8. Обществена безопасност 8.1. Полиция - определяне на полицейски постове и маршрути, зони с повишена престъпност, участъци с натоварено движение и ПТП, охрана на банки и специални обекти, проследяване на движещи се обекти в реално време на екрана на компютъра. 8.2. Гражданска защита - контрол на обекти с повишена опасност за населението, обекти и маршрути за евакуация на населението, оценка на зони на поражение, планиране в реално време и др. 8.3. Противопожарна охрана - анализ на противопожарната сигурност на сгради и райони, планиране на операциите 8.4. Гранична полиция – опазване, контрол и наблюдение на държавната граница |
А. ООН - Мисия в Босна и Херцеговина Б. ДАГЗ - Държавна агенция "Гражданска защита" В. МВР - Министерство на вътрешните работи; |
||
9. Енергоснабдяване 9.1.Енергийна мрежа, далекопроводи и съоръжения 9.2. Анализ на потреблението. |
10. Инженерство - тръбпроводи, петролопроводи | 11. Землемери, инженери - Градоустройство 11.1. Кадастър 11.2. Регулационни, застроителни планове 11.3. Управление на държавни, общински и частни недвижими имоти и жилищния фонд 11.4. Регистрация на собствеността 11.5. Топлоснабдяване, Електоснабдяване, ВиК, чистота 11.6. Поддържане на улична мрежа, паркове 11.7. Планиране и управление на транспорта 11.8. Градоустройствени анализи |
12. Собственост | 13. Продажби | 14. Застраховане | 15. Образование Основно и средно училище. Университети |
Г. СУ "Св. Кл. Охридски" Д. ТУ София Е. МГУ София |
16. Библиотеки, музеи | 17. Здравеопазване 17.1. Санитарен и епидемиологичен контрол 17.2. Бърза медицинска помощ 17.3. Здравно осигуряване |
18. Правосъдие | 19. Държавно управление – Правителство 19.1. Отбрана 19.2. Разузнаване 19.3. Сигурност |
Ж. МО - Министерство на отбраната З. НРС - Национална разузнавателна служба И. МВР - Министерство на вътрешните работи К. МВнР - Министерство на външните работи Л. МОСВ - Министерство на околната среда и водите М. МТС - Министерство на транспорта и съобщенията Н. ДАГЗ - Държавна Агенция "Гражданска Защита" О. МОН - Министерство на образованието и науката |
20. Общинско управление - Местни власти - Администрация 20.1. Бюджет, данъчни служби 20.2. Отдаване под наем и управление на недвижимата собственост 20.3. Анализ на нуждите и развитието на отделни райони |
П. Столична Община - Нафтекс - Софийска Вода Р. община Пловдив - ВиК Пловдив |
21. Национално и локално управление -
Социално управление 21.1. Демографски анализи – вкл. преброяване на население 21.2. Обслужване на населението: площи, телефони, училища, болници, поликлиники, аптеки, магазини, детски градини, детски кухни, промишленост и др. 21.3. Регистрация и провеждане на избори 21.4. Планиране и анализ дългосрочни мероприятия |
22. Медии | 23. Телекомуникации 23.1. Автоматизация на дейностите по планиране на радиопокритието. 23.2. Подпомагане маркетинга в телекомуникациите. 23.3. Анализ на съоръженията и отказите. |
С. Мобиком, Мобилтел, Вивател Т. БТК У. GPS България |
24. Транспортиране Пътно управление - пътища, пътни съоръжения, пътна сигнализация, маршрутизация и др Пътна навигация – задаване на маршрути и проследяване на МПС |
25. Екология и оптимално използване на природните ресурси 25.1. Анализ и контрол на замърсяване - почви, води, флора, фауна. 25.2. Оптимално използване на природните ресурси - геология, минерални извори и др. 25.3. Многокритериални анализи |
26. Гори | Ф. МЗ - Министерство на земеделието | 27. Бедствия | Н. ДАГЗ - Държавна агенция "Гражданска защита" |