I. Вид на изпита
Изпитът е писмен и анонимен.
II. Учебно съдържание
География на света
- Развитие и съвременна структура на географската наука
- Геосферен строеж на Земята
- Природни компоненти и комплекси на Земята
- Природни зони на Земята
- Природноресурсен потенциал на света
- Глобални проблеми – суровинно-енергиен и екологичен
- Природни рискове
- Населението в света
- Демографски проблем и демографска политика
- Демографски различия в света
- География на селищата
- Урбанизация
- Политически системи
- География на световното стопанство
- География на световното стопанство - сектори и отрасли. Първичен сектор
- Вторичен сектор
- Третичен сектор
- Полюси на световното стопанство
- Глобални проблеми на съвременността
- Световни и регионални международни организации
- Регионална география
- Географски региони в Европа, Азия и Америка
- Стопанско развитие на регионите и страните в тях
- Страни – типични представители на съответния регион
- Глобални проблеми на съвременността и тяхното проявление по региони
- Подходи и методи в съвременните географски и икономически изследвания
- Географски информационни системи (ГИС) - същност и приложения
- Работа с информационни материали с географско и икономическо съдържание
География на България
- Географско положение, територия и граници на България
- Природна среда
- Природногеографски области
- География на населението в България
- Държавно устройство и административно-териториално деление на България
- Национално стопанство: структура, фактори, показатели
- Първичен сектор
- Вторичен сектор
- Третичен сектор
- Териториална структура на стопанството
- Географски региони
III. Оценявани компетентности
- Характеризира отделните геосфери и процесите, протичащи в тях
- Разкрива закономерностите в географското разпространение на природните компоненти и връзките между тях
- Сравнява природните зони на Земята и оценява техния природноресурсен потенциал
- Изяснява глобалните проблеми, свързани с опазването и рационалното използване на природните ресурси и околната среда; познава концепцията за устойчиво развитие
- Идентифицира причините за различни природни рискове (земетресения, наводнения, свлачища и др.) и последиците от тях
- Обяснява геодемографските характеристики на населението в света
- Изразява отношение към демографския проблем и аргументира начините за неговото решаване
- Сравнява демографската ситуация в различните части на света
- Проследява възникването и развитието на селищата и промяната на функциите на градовете
- Представя развитието и териториалните особености на урбанизацията и коментира проблемите, свързани с нея
- Представя съвременната политическа карта на света като резултат от глобалните политически процеси; коментира регионалните конфликти и причините за възникването им
- Разбира основните механизми на пазарната икономика; степенува по значимост факторите за развитие на световното стопанство
- Групира икономическите отрасли по сектори: първичен (добивен), вторичен (обработващ), третичен (обслужващ), и характеризира тяхната териториална структура
- Излага знания за глобалните проблеми на съвременността (суровинно-енергиен, екологичен, продоволствен и др.) и аргументира пътищата за тяхното решаване
- Обяснява принципите на международното сътрудничество и дейността на някои международни организации; прави заключения относно ролята на “глобализацията” за нарастващата зависимост между страните
- Обяснява ролята на историческите и географските фактори за различията в развитието на регионите
- Характеризира географските региони в света и прави изводи за техните специфични особености и проблеми
- Разкрива особеностите на стопанството на регионите на примера на избрани страни
- Характеризира избрани страни в регионите на основата на проблемно-страноведския подход
- Очертава проблемите на регионите и дискутира решаването им съобразно концепцията за устойчивото развитие
- Оценява ролята на географското положение и съвременните граници на България; проследява промените в териториалния й обхват
- Характеризира природните компоненти; разграничава природногеографските области в България и оценява техния природноресурсен потенциал
- Характеризира съвременната геодемографска ситуация и особеностите на урбанизацията в България
- Обяснява особеностите на прехода към пазарно стопанство; характеризира националното стопанство, стопанските сектори, отделните отрасли и дейности в тях
- Демонстрира знания за географските региони и прави географско изследване на местната община или административна област
- Познава основните подходи и методи в съвременните географски и икономически изследвания
- Познава възможностите на географските информационни системи (ГИС) и практическото им приложение в живота
- Съпоставя географски карти с различно тематично съдържание
- Анализира статистически таблици и графични материали с географско и икономическо съдържание и прави изводи
- Проучва и анализира различни видове документи и извлича информация от тях; съставя реферат и есе с географско съдържание.
IV. Формат на изпита
Държавният зрелостен изпит се състои от три компонента.
Компонент А включва две писмени разработки - на една тема върху учебното съдържание от География на света и една тема върху учебното съдържание от География на България. Максималният брой точки е 45.
Компонент Б включва тестови задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен, и тестови задачи със свободен отговор. Максималният брой точки е 30.
Компонент В включва две практически задачи - по една върху учебното съдържание от География на света и от География на България. Максималният брой точки е 25.
Общият максимален брой точки е 100.
V. Времетраене на изпита
Изпитът е с продължителност четири астрономически часа.
Приложение № 14
към чл. 4, т. 14 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2003 г. за Учебно-изпитните програми за държавните зрелостни изпити (обн. ДВ, бр. 37 от 2003 г.; изм., бр. 47 от 2004 г.).
Издадена от Министерството на образованието и науката (Обн. ДВ. бр. 98 от 5 декември 2006 г.)
Очаквайте в следващия брой:
Примерен изпитен вариант за държавен зрелостен изпит по география и икономика, утвърден от МОН.