Гергана Иванчова Иванова учител по география ПГХВТ „Проф. Д-р Георги Павлов“, София e-mail: daskal_gery2@abv.bg |
Г. Иванова е завършила специалност география в СУ „Св. Кл. Охридски“ (1996). От 1998 г. работи като учител в ПГХВТ „Проф. Д-р Г. Павлов“, София. От 2004 г. участва в проекта “Иновативна дидактика за уеб-базирано учене” (Innovative Didactic for Web-Based Learning – IDWBL), свързан с използване на Интернет в обучението. През 2005/2006 г. е координатор в един от центровете (ПГХВТ) по проекта, където работи съвместно с колеги от други професионални гимназии. |
Заглавие: | Държавно устройство и административно - териториално деление на България |
Абстракт | Заданието е предназначено за работа в часовете по география и икономика в 10 клас - задължителна подготовка. Изпълнението му стимулира приложение на наученото за селища в България, за четене на карта, схема. Предполага усвоени ИКТ умения за: проучване на информация в Интернет, Уеб –препращане. Има известна свобода в изпълнението на стъпките от заданието; предвижда се работа в екипи. Темата за държавното устройство и административно-териториалното деление на България е част от ежедневната информация в медиите и за нейното разбиране е необходима съответна географска подготовка. Най-подходяща възраст на учениците – 17 години. |
Увод | Държавното устройство е свързано с политическата система на обществото. България е парламентарна република. Тази форма на управление е определена от Конституцията на страната от 1946 г. С какво се характеризира тази форма на управление? Какво е характерно за органите на държавната власт? Какво е административното- териториално деление на страната и каква е неговата роля? Това са въпросите, на които всеки от нас трябва да знае отговора. Нека го открием сами. |
Задача | Проучете предложените ви сайтове. Отговорете на поставените въпроси: 1. Кои са органите на държавната власт и с какво се определят функциите им? 2. Какво е държавното и административно-териториалното деление на страната? 3. Каква роля има административно-териториалното деление на страната ни? |
Цели | Вие ще проучвате информация от Интернет, за да: 1) подредите информация за органите на държавната власт и функциите им; 2) съставите картосхема на административно-териториалното деление на страната; 3) знаете държавното устройство и органите на държавната власти и да обясните техните функции; 4) оценявате предимствата на демокрацията като форма на управление и нейната роля за международното сътрудничество; 5) познавате административно-териториалното деление на страната; |
Процес | Работете в екип. Изпълнете задачите: 1. Проучете сайта и намерете подходящата информация за да отговорите на поставените въпроси. 2. Представете отговорите си по подходящ начин: схема на държавните органи на властта; power point презентация на държавните органи в зависимост от компетентностите им (обща и специална); картосхема на административно – териториалното деление на страната ни. 3. Отговорете на въпроса: Каква е ролята на административно – териториалното деление на страната? 4. Коментирайте и оценете ролята на демократичното управление на страната за международното сътрудничество. |
Време | 30 минути – за задачи 1 и 2 10 минути – за задачи 3 и 4 |
Източници | http://www.government.bg http://www.parliament.bg/2page=history&ing=bg&hit=2 |
Помощ | Не може да се прецени дали и в кой момент. |
Продукт | Картосхема Административно-териториалното деление на страната. Графичен модел на държавното устройство и държавната власт. Оценка на демократичното управление и ролята на административно-териториалното деление на страната в учебната тетрадка. |
Оценка |
Всеки екип ще бъде оценен от учителя и от другите екипи по следните критерии: Изчерпателност на информацията Точност на графиките и картосхемите Оригиналност на представянето |
Допълнения | Не са необходими. |
Заглавие: | Природни рискове |
Абстракт | Заданието е предназначено за работа в часовете по география и икономика в 9. клас - задължителна или профилирана подготовка. Изпълнението му стимулира приложение на наученото за процесите и явленията във всички геосфери в нова ситуация – при оценяване на някои от явленията като природен риск. Предполага усвоени ИКТ умения за: проучване на информация в Интернет, Уеб-препращане. Има известна свобода в изпълнението на стъпките от заданието; предвижда се работа в екипи Темата за природни рискове е особено актуална и мотивираща. Най-подходяща възраст – 16 години |
Увод | 26 декември 2004 г. хората по цял свят празнуват Коледа. Морските курорти, включително и тези в Индийския океан, са пълни с туристи. И тогава се разнася злокобната вест - край Индонезия ужасяващо по силата земетресение и предизвиканите от него цунами са причинили катастрофа, съизмерима с библейски катаклизъм. Защо тези два естествени за развитието на Земята природни процеси са толкова опасни за хората? Кои са другите процеси, които ужасяват човека? Могат ли да се прогнозират тези процеси? Защо ги наричаме природен риск? |
Задача | Проучете предложените ви сайтове, за да потърсите отговор на поставените въпроси. Сформирайте седем екипа. Всеки екип избира по един от предложените процеси или явления: вулканизъм, земетресение, цунами, торнадо, тропически циклон, наводнение, свлачища и лавини. Характеризирайте го по следния алгоритъм (виждате го и в таблицата във вашия учебник): 1. Същност и причини 2. Териториално проявление 3. Поведение по време на бедствието 4. Прогнозиране |
Цели | Вие ще проучвате информация от Интернет и като резултат ще: Разграничавате видовете природни бедствия и причините за тях Изработвате картосхема на териториалното проявление на природните стихийни явления Познавате правилата на поведение при проява на природните бедствия Коментирате възможностите за прогнозиране и борба със стихийните природни бедствия Дефинирате понятието природен риск |
Процес | Последователно се изпълняват задачите: 1. Всеки екип избира природно бедствие за което ще работи 2. Проучва сайтовете и изважда информацията, която е нужна за екипа 3. Представя се работата на екипа пред класа. Информацията е на хартиен носител, Power point или e-mail с прикачен файл, изпратен на учителя и другите екипи. Останалите екипи задават въпроси и допълват. 4. Дава се отговор на въпросите Защо наричаме тези естествени процеси природен риск? и Какво е природен риск? |
Време | 20 минути - за задачи 1 и 2 25 минути – за задача 3 15 минути – за задача 4 |
Източници |
http://www.geography.iit.bg Разрушителната сила на атмосферата Когато земната твърд се раздвижи http://www.spc.noaa.gov/faq http://www.krugosvet.ru http://meted.ucar.edu/hurrican/strike/text/htc_ttoc.htm http://news.nationalgeographic.com |
Помощ | - |
Продукт | Продуктът е избран от екипа и може да бъде: - Постер - Прикачен файл към e-mail - Презентация Условие: продуктът трябва да съдържа картосхема или картограма на териториалното проявление |
Оценка | Всеки екип ще бъде оценен по следните критерии: Правилно структуриране на изложението по алгоритъма Актуалност на представените данни Вярност на картосхемите и картодиаграмите Оригиналност на представянето |
Допълнения | - |