Мария Енчева учител по география 24 СОУ „П. К. Яворов“, София e-mail: men4eva@abv.bg |
М. Енчева е завършила специалност география в СУ „Св. Кл. Охридски“ през 1978 г. От 2005 г. е носител на IV ПКС. През 2004 г. е включена в проекта „Иновативна дидактика за уеб-базирано учене“ ( IDWBL). Автор е на уеб-задания, публикувани в база-та-данни по проекта. През 2006/2007 учебна година участва в специали-зация „Съвременният образова-телен процес по география“ и подготвя серия от уроци, интегрирани с уеб-базирана технология и с технология на мултимедия от курса География на България. |
Заглавие | Единство в многообразието, многообразие в единството и на БАЛКАНИТЕ! |
Абстракт | Темата ,,Балкански страни“ се изучава в раздел „Географски региони в света и страни – типични представителки“ в ЗП География и икономика 9. клас и ПП География и икономика 11.клас – в раздел „Регионите на света и техните свръхголеми градове и агломерации“. Учениците имат знания за Европа, Балканския п-в и България от ЗП География – 7. клас. Изучаването на това ,,триединство“ на по-високо научно ниво с използване на Интернет-информация ще разшири знанията и уменията на учениците по География и икономика. Използвайки знанията си по История и цивилизация, ще се търсят корените на т.н. процес ,,балканизация“, а знанията им по ИТ ще способстват за изработване и представяне на информацията по най-атрактивен начин |
Увод | Балканите са възел от конфликти, граница на Християнството и Исляма. Кръстопътното географско положение на региона е причина за езиковото и религиозно разнообразие на балканските народи. В хода на историческото им развитие това преходно положение има и негативни последици: Кипърският проблем, Косовският проблем, Югославският проблем и др. Войната в бивша Югославия показа, че насилието не е разумен път за мирно съвместно съществуване и евроинтеграцията е единствената алтернатива на балканските страни. Решаването на проблемите чрез мирен диалог, икономическо сътрудничество, научен и културен обмен са единственият път за тяхното развитие. |
Цели | 1. Да се разширят и задълбочат знанията на учениците за ,,съседите “ на България 2. Да се очертаят усилията на балканските страни за приобщаването им към ЕС – една от стъпките е създаването на ЧИС 3. Да се използва информация от Интернет – да се избере (направи селекция) и да се подготви за представяне. 4. Да се формира модел на поведение за представяне и аргументиране на мнение чрез създаване на Power Point презентация, Уеб-страница, участие в дискусия. |
Задача | 1. Използвайте Интернет-информация за всяка от десетте балкански страни с акцент за шест особености: географско положение, природни и исторически забележителности, демографски проблеми, стопански облик, съвместни инфраструктурни обекти с възможности за инвестиции и туристически бизнес. 2. Организирайте проучването на информацията в четири екипа и изпълнете задачите чрез съответни роли: • Екип от туроператори: Представете в Power Point-презентация историческите и природни забележителности за всяка една от страните. Направете туристически маршрути със съответните рекламни материали. • Проучете новите съвместни инфраструктурни обекти между балканските страни. В ролята си на инвеститори предложете: „Къде бихте насочили своята дейност и защо?“ • Балканските страни имат нерешени екологични проблеми. Проучете най-големите замърсители в ролята си на еколози и предложете решение. • Организирайте форум с присъствието на представители на социолози и експерти от ООН и ЕС. На форума поставете основен дискусионен въпрос: ,,Демографските проблеми на балканските страни – мозайка от народи с наслоени противоречия от миналото и сега“. |
Процес |
1. Екип 1. – Използвайте Storyboard, за да определите съдържанието на Power Point презентацията за историческите и природни забележителности за всяка една от страните в табличен вид: номер на слайд, съдържание-аргументи, карти,снимки, таблици, графики,въпроси към класа с анкетни карти, името на изследователя. – Направете туристически маршрути. 2. Екип 2. Търсете най-интересните и вероятни аргументи в подкрепа на вашата роля и задача за местоустановяване на съвместни инфраструктурни проекти. Представете решенията и аргументацията на екипа. Как разбирате сентенцията ,,Който търгува, той не воюва!“ 3. Екип 3. Определете аргументи в подкрепа на тезата: „Балканските страни имат голями възможности за взаимна допълняемост на тяхната икономика културен и научен обмен“ и аргументи в подкрепа на антитезата: „Национализмът на балканските страни е пречката за тяхното сътрудничество и създава прегради в тяхното развитие“. 4. Екип 4. Напишете статия за проведения форум в училищният вестник, за да информирате останалите ученици в училище.Изработете два или три уеб-сайта във файл с уебстраница в Интернет. |
Време |
• Търсене и избор на информация – два часа • Обработване на информацията – един час • Представяне на информацията в съответните продукти (в компютърна зала) – два часа |
Източници | Интернет: уеб-сайтове, книги справочници, учебници по география и икономика за 9 и 10 клас, история и др. http://ime-bg.org/pdf_docs/competitivness.doc http://www.mi.government.bg/integration/eu/docs.html?id=98335 |
Помощ | Учителят по ИТ, уеб-дизайнер, съученици, учителят по История и цивилизация. |
Продукти |
– Power Point-презентация за историческите и природни забележителности; – туристически маршрути; – статия; – уеб-страница в Интернет |
Оценка |
Анкетна карта за оценяване на презентацията с въпроси: 1. Какво ново, какво интересно научихте за бита и културата на балканските страни, за природните им и исторически забележителности? 2. Какво е уникалното в тяхната повратна история? 3. Кои са пътищата за разрешаване на конфликтите между тях? 4. С какво ви е полезна тази информация? Рубрика за оценяване и самооценяване с критерии в анкетните карти: – брой на новите неща, които се научават за балканските страни и техните взаимоотношения; – пълнота и логика в структурата на Power Point-презентацията; – компетентност при водене на дискусия (ролята на лидера, арбитрите и дискутиращите), толерантност и атрактивност в представянето на тезата и антитезата. |
Допълнения | Инвариантен модел на Power Point |