Преамбюл
Бидейки наясно, че в различните страни на света географското обучение варира и разбирането за взаимоотношенията „човек – природа” се влияе от бързото развитие на комуникационните технологии и социалните изменения, политическите и икономическите отношения на локално, национално и международно равнище, ние, участниците в 29-я географски конгрес, проведен в Сеул, Южна Корея, през август 2000 г., ангажираме себе си и нашата дисциплина да подобрим възможностите на гражданите да допринесат за създаването на един по-добър свят.
1. Географското обучение предлага основите, върху които хората по света могат да развият:
- възможността да бъдат чувствителни към опазването на човешките права;
- възможността да разберат, приемат и оценят културното разнообразие;
- възможността да разберат неприемането и критиките към различните гледни точки за хора и условия;
- готовност да оценят неотложната нужда да се опазва средата и да се осигури справедливост в използването на природната среда за местните общества и райони, които страдат от природно опустошение;
- възможност да действат като информирани и активни членове на техните собствени общества, както и на глобалното общество.
2. Географските изследвания и географското обучение правят важен принос към нашето разбиране на културните, социалните и индустриалните среди на света.
Географията играе важна роля в идентификацията на културното разнообразие на хората по света и техните потенциални общества по Земята чрез изучаването на местата, пространството, териториите, националните ресурси за живот на хората. Така тя действа като важен „мост“ между физическите и социалните науки. Географите имат дълга история на значителни приноси при вземането на решения в локални, регионални и глобални мащаби, които засягат много проблеми, включително и такива, отнасящи се до управлението на ресурсите, здравето, оценката на природната среда, транспорта, климатичните изменения и справянето с бедствията. Тъй като в началото на 21-ви в. цялото човечество се вълнува изключително за своята природна и антропогенно създадена среда, главният принос на географията към бъдещето на планетата сега лежи в нейните педагогически и изследователски усилия да обяснява по-нататък пространствените аспекти на интерфейса „човек – природа”.
3. Географското обучение допринася за разбирането на нуждата от опазване на природната среда на местно, регионално, национално и международно равнище.
Географското образование учи хората да могат да оценят критично своите възприемани преди като подразбиращи се начини на живот и да разберат потенциалните влияния на тези практики за развитието на други хора, места и райони. Географското обучение създава култура, която щади природата на всички нива на взаимоотношенията „човек – среда”.
4. Географските учебни програми развиват индивиди на различни образователни равнища, които ще опазват нашата планета като общо глобално наследство.
На всички нива на образование – от детската градина до висшето образование и по-нататък, развитието на географска перспектива за света развива нужните умения и възможности да се посрещнат предизвикателствата на 21-ви в. в следните измерения:
- личностно, което включва яснота на всеки човек за собствения му принос за опазване или нарушаване на средата;
- социално, което включва възможността и желанието на хората да работят заедно с другите граждани с различни културни идентичности в публична среда и да създават общи виждания и платформи;
- пространствено, което се отнася до нуждата индивидите да видят себе си като членове на много разнообразни и преплитащи се култури в локален, регионален и глобален мащаб.
5. Следователно ние декларираме, че:
Географията като научна дисциплина е важен аспект от разбирането на нашето място на света и как хората си взаимодействат един с друг и с тяхната среда.
Географските изследвания и географското обучение повишават културното разбирателство, взаимодействие, равнопоставеност и справедливост в локален, регионален и глобален мащаб.
Всички ученици получават възможността да развият социални, културни и природозащитни ценности посредством географското обучение, което се стреми да създаде географски информирани личности.
Ние, като професионалисти в областта на географското обучение, се ангажираме да издигнем глобалното географско обучение на по-високо равнище, достойно да посрещне бъдещите предизвикателства на природната среда и развитието.