Сп. „География’21“ предлага на вашето внимание в превод на български език втория международно приет документ на Комисията по географско обучение (CGE) към Международния географски съюз (IGU) (вж. брой 5/2007, с. 24).

http://igu-cge.tamu.edu/

МЕЖДУНАРОДНА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ГЕОГРАФСКОТО ОБУЧЕНИЕ ПО КУЛТУРНО РАЗНООБРАЗИЕ

Преамбюл

Бидейки наясно, че в различните страни на света географското обучение варира и разбирането за взаимоотношенията „човек – природа” се влияе от бързото развитие на комуникационните технологии и социалните изменения, политическите и икономическите отношения на локално, национално и международно равнище, ние, участниците в 29-я географски конгрес, проведен в Сеул, Южна Корея, през август 2000 г., ангажираме себе си и нашата дисциплина да подобрим възможностите на гражданите да допринесат за създаването на един по-добър свят.

1. Географското обучение предлага основите, върху които хората по света могат да развият:
2. Географските изследвания и географското обучение правят важен принос към нашето разбиране на културните, социалните и индустриалните среди на света.

Географията играе важна роля в идентификацията на културното разнообразие на хората по света и техните потенциални общества по Земята чрез изучаването на местата, пространството, териториите, националните ресурси за живот на хората. Така тя действа като важен „мост“ между физическите и социалните науки. Географите имат дълга история на значителни приноси при вземането на решения в локални, регионални и глобални мащаби, които засягат много проблеми, включително и такива, отнасящи се до управлението на ресурсите, здравето, оценката на природната среда, транспорта, климатичните изменения и справянето с бедствията. Тъй като в началото на 21-ви в. цялото човечество се вълнува изключително за своята природна и антропогенно създадена среда, главният принос на географията към бъдещето на планетата сега лежи в нейните педагогически и изследователски усилия да обяснява по-нататък пространствените аспекти на интерфейса „човек – природа”.

3. Географското обучение допринася за разбирането на нуждата от опазване на природната среда на местно, регионално, национално и международно равнище.

Географското образование учи хората да могат да оценят критично своите възприемани преди като подразбиращи се начини на живот и да разберат потенциалните влияния на тези практики за развитието на други хора, места и райони. Географското обучение създава култура, която щади природата на всички нива на взаимоотношенията „човек – среда”.

4. Географските учебни програми развиват индивиди на различни образователни равнища, които ще опазват нашата планета като общо глобално наследство.

На всички нива на образование – от детската градина до висшето образование и по-нататък, развитието на географска перспектива за света развива нужните умения и възможности да се посрещнат предизвикателствата на 21-ви в. в следните измерения:
5. Следователно ние декларираме, че:

Географията като научна дисциплина е важен аспект от разбирането на нашето място на света и как хората си взаимодействат един с друг и с тяхната среда.
Географските изследвания и географското обучение повишават културното разбирателство, взаимодействие, равнопоставеност и справедливост в локален, регионален и глобален мащаб.

Всички ученици получават възможността да развият социални, културни и природозащитни ценности посредством географското обучение, което се стреми да създаде географски информирани личности. Ние, като професионалисти в областта на географското обучение, се ангажираме да издигнем глобалното географско обучение на по-високо равнище, достойно да посрещне бъдещите предизвикателства на природната среда и развитието.



ОЧАКВАЙТЕ ПРЕЗ 2008 г.

СЪКРОВИЩНИЦА НА БЪЛГАРСКАТА ГЕОГРАФСКА МИСЪЛ

Нова инициатива на сп. “ГЕОГРАФИЯ `21”

В рамките на инициативата сп. “География `21” открива в своя сайт нова електронна библиотека (на първо време в рубриката Ретро) за най-стойностните географски трудове, публикувани в миналото. Те вече са малко познати и трудно се намират в библиотечните фондове, което ги прави практически неизползваеми от масовия читател. В тази инициатива разчитаме на съпричастност от всички наши читатели. Надяваме се, че много от вас ще се включат в издирването, компютърното преписване или сканирането на стари географски издания. А тези, които вече разполагат с такива публикации в дигитален формат (преписани или сканирани), могат да ни ги изпращат директно на познатия e-mail адрес psgeo@abv.bg. Ние гарантираме, че ще направим приносите на нашите предшественици общодостъпни чрез новата електронна библиотека, както сме го правили и правим на страниците на списанието.