А П Е Л
Повдигнатите от проф. П. Лазаров въпроси от методиката на обучението по география, както и редица други, като: несъстоялият се нормативно планиран анализ на ефективността на действащите държавни образователни стандарти (ДОИ) за учебното съдържание по
география; необходимостта от преосмисляне и актуализация на географското съдържание и съставяне на единна концепция за географското образование; продължаващата диференциация на географията в учебното съдържание и необоснованият дисбаланс, силно
изразен в ущърб на физическата география (при положение, че редица знания от геологията и науките за Земята, както и от астрономията по традиция, се получават в часовете по
география); недооценяването на мястото и водещата роля на географията в междупредметните връзки; застоят в разширяването на извънкласното обучение по география, включително с нови съвременни форми; оптимизацията при използването на ИКТ в обучението
по география и най-вече – внедряването на ГИС с вече експериментално доказаната тяхна
ефективност в часовете по география, и много други изискват национална дискусия
върху съвременните проблеми в обучението по география с участието на всички географски институции. За такава дискусия списание „География ‘21” апелира вече от няколко
години, а през 2008-2009 г. публикува и поредица от насочващи дискусионни материали.
Нейното спешно и неотложно провеждане е наложително и поради очакваните промени в
МОН след поредните парламентарни избори в България. Предстоят обсъждания и сериозни ревизии в действащите нормативни документи за средното образование. Сега е моментът географите да заемат позиции.
Мерките за оптимизация и модернизация на обучението по география са неотложни, а
българските традиции в това отношение – богати. Дори и в условията на разформирано
БГД – цели 80 години основен стожер в устояването на престижа и мястото на училищната
география, има, надяваме се, достатъчно професионално отговорни български географи,
които да реализират тази идея. Разчитаме на тях и на тяхната инициативност, зад която да
застане цялата географска общност.
Пак ли ще пропуснем момента и ще принесем географията в жертва на лични амбиции,
материални интереси и междуособици? Пак ли ще намерим оправдания и ще оставим важните решения в ръцете на недостатъчно компетентни чиновници и кариеристи? Отговорите зависят само от нас. Време е да защитим професионализма в географията професионално!