Специализирана образователна стратегия ProKARSTerra-Edu
Карстът има широко световно разпространение и животът на милиони хора е тясно свързан с него. Но и през 21 в. за по-голяма част от тях, дори за живеещите в карстови територии, той е „terra incognita” – „благодарение” и на образователните системи. Затова е парадоксално, че темата „карст” продължава да бъде пренебрегвана и недооценявана в учебното съдържание – както в училищното, така и в университетското. Това в много голяма степен важи и за България, където ¼ от територията е карстова.
В България изследвания на карста и пещерите се провеждат от края на 19 в. Значителен принос имат българските географи. Карстологията е традиционно направление в Географския институт на БАН (дн. Департамент География в НИГГГ-БАН) и то продължава активно да се развива от Експерименталната лаборатория по карстология. Нейният екип осъществява интердисциплинарни изследвания и интегриран мониторинг в едни от най-представителните карстови райони на страната. Важно постижение на Лабораторията е приложението на геосистемния подход при изследването на карста.
Не буди съмнение, че доброто познаване на карста и особено на неговата специфика, е световен проблем. Той предопределя образованието за/чрез карста като един от основните приоритети в работата на Експерименталната лаборатория по карстология. От 2010 г. Лабораторията разработва в международно сътрудничество специализирана образователна стратегия „РroKARSTerra-Edu”. Тя се базира на интеграцията между научно-изследователската концепция за карстовите геосистеми и образователната концепция „Учене през целия живот”. Благоприятна основа за реализацията на стратегията е широкото разпространение на изключително разнообразен карст в България със защитени карстови територии и научна мрежа от моделни карстови геосистеми, подходящи за образователни дейности.
Основната цел на стратегията ProKARSTerra-Edu е чрез иновативни образователни форми да осигури необходимия минимум от знания, умения и компетенции за карста и да създаде необходимите условия за подготовка на специалисти с ключови умения в карстологията. Основен приоритет на стратегията е постигането на оптимално природоползване в карстовите територии на България. Методическа платформа на стратегията ProKARSTerra-Edu е оригиналната парадигма ProKARSTerra. Чрез интегрирането на концепциите за карстовата геосистема и „Учене през целия живот”, тя обединява три важни направления: научно-изследователско, управленско и образователно.
А какво е ProKARSTerra?
През 2009 г. в НИГГГ-БАН започна разработването на международен проект, финансиран от Фонд „Научни изследвания” „Разработване на експериментален модел на комплексен мониторинг за устойчиво развитие и управление на защитени карстови територии”. Той стана известен с абревиатурата ProKARSTerra:
1. ProKARSTerra – от англ. Protected Karst Territories (защитени карстови територии), но и:
2. ProKARSTerra – от лат. Pro Karst Terra (за карстовата земя)
Това позволи и наложи употребата на ProKARSTerra в много по-широк смисъл и тя стана запазена марка на Експерименталната лаборатория по карстология.
Теоретико-методологическа платформа на образователната стратегия „ProKARSTerra-Edu”
В образователната стратегия ProKARSTerra-Edu основно място заема теренното обучение в реалните условия на моделни карстови територии с приложение на изследователски методи.
Изключителното съчетание от морфогенетични типове карст превръщат България в уникална природна лаборатория за изучаване на това природно явление. Още повече, че и хилядолетното активно присъствие на човека също е оставило дълбоки следи в карста. Той, и особено неговите подземни «кабинети» (пещерите), са много привлекателни за младите хора и предлагат възможности за изнасяне на обучението извън класната стая/аудитория в реалните условия на карстовите територии и за прилагане на изследователски методи и експерименти, вкл. с използване на специализирана апаратура. Специфичната среда и методи на обучение генерират в участниците положителен емоционален заряд, който стимулира креативност и траен интерес към карста. Независимо от сравнително ограниченото време за провеждане, теренната форма на обучение е много ефективна, защото формира синтезирани знания, придобивани интензивно в естествена среда под ръководството на висококвалифицирани специалисти.
Но освен образование за карста, теренното обучение в карстова среда предполага и друг, особено актуален аспект – образование чрез карста. Поради спецификата на карста и неговата ярко изразена интердисциплинарност, участващите в теренното обучение ученици осмислят връзките между наученото по различните учебни предмети и правят опити да ги приложат в реална среда. От своя страна, учителите по различни учебни предмети и с различна професионална специализация имат възможност да обсъждат и тестват различни варианти за междупредметни връзки - един от най-важните съвременни образователни проблеми.
При разработването на образователната стратегия ProKARSTerra-Edu са експериментирани различни форми на теренно обучение на участници от различни възрастови, образователни, професионални и национални групи. Опитът показа и доказа като най- оптимален вариант Пътуващото училище за карста. Практиката от работата с ученици по време на проведените в България пътуващи училища за карста се прилага и в теренната работа от програмата на състезанието.
Световни тенденции, които стратегията РroKARSTerra-Edu има предвид:
- Създаваният и разпространяван образователен материал за карста най-често не ползва концепцията за карстовата система, а извежда на преден план пещерите. Освен това, фокусът на преобладаваща част от съвременните образователни прояви е преди всичко върху прилепите;
- В различните образователни инициативи превес има спелеологията, а не карстологията, което води до редица заблуди за същността на карста и пренебрегване на карстовите системи, които са с най-голяма обществена значимост;
- Целта на образователните усилия трябва да бъдат насочени преди всичко към много високата степен на уязвимост на карста, особено на фона на активните глобални промени и рисковете от разрастващата се човешка намеса в развитието на карстовите системи;
- За по-широкото навлизане на карстовата тематика в образованието се изисква комбинация от иновативни подходи и сътрудничество между представителите на всички сектори, имащи отношение към карста: учени, преподаватели, управници, политици, туроператори, НПО, журналисти и т.н.;
- Освен формалното образование, трябва да се използват активно и възможностите на неформалното образование за карста, вкл. за запълване празнини в познанията на населението (Учене през целия живот).
Публикации за карста
- Living With Karst
- Encyclopedia of Caves and Karst Science
- Guide to New South Wales Karst and Caves
- World Heritage Caves and Karst A Thematic Study
- Conservation Ecology of Cave Bats
- BATS - METHODOLOGY FOR ENVIRONMENTAL IMPACT ASSESSMENT AND APPROPRIATE ASSESSMENT
- Stefanova D., Stefanov P. 2009: Experimental survey research aiming at management оf Рrotected karst territories in Вulgaria. In: Management travnich porostu krasovych oblasti – Sbornik mezinarodni conference, Chata Macoha 16.9-18.9.2009, MZLU - Brno, pp. 39-47.
- Stefanov Р., Stefanova D., Mikhova D., Štefka L. 2013: “proKARSTerra–Edu” – a karst-educational project. 16th International Congress of Speleology, July 21-28, 2013, Brno, Czech Republic – Proc., Vol. 1., Praha, pр. 307-311.
- Stefanov P., Stefanova D., Mikhova D. 2013: International competition “Karst under protection – Gift for the generations”as a part of the educational strategy “proKARSTerra-edu”. IGU Kyoto Regional Conference, August 4-9. 2013.
- Стефанов, П., Д. Стефанова. 2014 Образователната стратегия „ProKARSTerra-Edu” – интеграция между съвременни научни концепции за карста и образователната концепция „Учене през целия живот”. В: Сб. Доклади от Междунар. научна конф. „30 години катедра „География” във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий (28-29.11.2014, В. Търново). Изд. „Ивис”, В. Търново, с. 82-89.
- Стефанов П., Д. Стефанова. 2015: Резултати и изводи от международния конкурс „Карст под защита – дар за поколенията”. В: Сб. Научни трудове от Третата междунар. конф. „Географски науки и образование" (12.09.2014, Шумен). Унив. изд. „Еп. К. Преславски”, Шумен, с. 296-304.
- Stefanova D. 2015: Travelling summer scool for karst in Bulgaria - first results. In: Proceedings of the International Scientific-practical conference “Protected karst territories – Education and Training” (September 23-26, 2015, Sofia, Bulgaria). NIGGG-BAS, Ter-ART, Sofia, с. 129-133. http://prokarstterra.bas.bg/forum2015/proceedings.html
- Зайкова E., С. Димитров. 2015: Емоционално въздействие на карстови обекти върху учениците на възраст от 13 до 18 години. В: Сб. Доклади от Междунар. научно-практическа конф. “Защитени карстови територии – образование и обучение” (23-26 септември 2015 г., София). НИГГГ-БАН, Тер-АРТ, С., с.134-152. http://prokarstterra.bas.bg/forum2015/proceedings.html
- Стефанов, П., Д. Стефанова. 2017: Пътуващо училище за карста” – нова форма за учене през целия живот. - Пета международна научна конференция „Географски науки и образование” (4-5.11. 2016 г., Шумен) - Сборник доклади, Унив. изд. „Еп. К. Преславски”, Шумен, с. 380-389.
- Стефанов, П., Д. Стефанова. 2019: Иновативно образование за/чрез карста. SocioBrains, (International Scientific Online Journal), Issue 54, February 2019, с. 600-627, www.sociobrains.com
- http://encyclopedia.kids.net.au/page/ka/Karst
- https://de.wikipedia.org/wiki/Karst
- http://www.goodearthgraphics.com/virtcave/karst/karst.html
- https://www.iucn.org/sites/dev/files/import/downloads/cavesandkarstwh.pdf
- https://www.fos.auckland.ac.nz/our_research/karst/index.html
- https://geomaps.wr.usgs.gov/parks/cave/karst.html
- http://www.speleogenesis.info/directory/glossary
- http://www.showcaves.com/english/explain/Intro/index.html
- http://e-ecodb.bas.bg/rdb/en/vol3/texts.html
- https://eunis.eea.europa.eu/habitats-code-browser.jsp?expand=H#level_H