Общи цели:

  • Да предложи нова и различна форма спрямо съществуващите международни състезания и олимпиади за ученици;
  • Да обедини в екип ученици с умения и предпочитания към различни научни области, но с траен интерес към карста и емоционално мотивирани за работа в атрактивна среда. Те съвместно наслагват придобитите знания по различните учебни предмети, осмислят връзките между наученото и правят опити да го приложат в проблемни ситуации в реална среда;
  • Да включи приложение на изследователския метод при решаване на конкретни задачи в естествени теренни условия;
  • Да мотивира учители по различни учебни предмети и с различна професионална специализация да работят и експериментират варианти за междупредметни връзки чрез карста. Тяхната ефективност подлежи на проверка и оценка в конкурентна среда чрез решаване на практически казус в реалните условия на непозна карстова територия;
  • Да създаде трайни връзки между образованието, науката и практиката/управлението на карстовите територии, осъществени чрез съвместна работа между учители по различни учебни предмети, подготвящи отбора, и техния ментор/научен консултант;
  • Да привлече в подготовката, организирането и провеждането на Състезанието активни професионални пещерняци, които впоследствие да канят ученици с изявени способности в състава на своите пещерни клубове;
  • Да допринесе/стимулира всестранното развитие и обогатяване на участниците като личности – чрез възможността за индивидуална изява и самодоказване (креативност и стремеж за обогатяване и натрупване на нови знания, усърдие, физическа издръжливост и психическа устойчивост, воля, целеустременост, пространствена ориентация, артистични заложби, технически умения и др.), но и чрез сближаване вътре в отбора и между отборите (комуникативност и желание за споделяне на знания и опит, отговорност, толерантност, етичност, взаимопомощ).

Специфични цели:

  • Да мотивира учениците да придобият основни познания за карста и карстовите системи на Земята, за тяхната структура и активните процеси, които протичат в тях;
  • Да стимулира и развива засилен интерес към всички научни аспекти на карста и чрез неговата специфика - осъзнаване системната същност на Земята и интердисциплинарността на научните изследвания;
  • Да създаде нова атрактивна среда за състезание, която да мотивира допълнително даровити ученици да развиват нови умения и компетенции в работа в екип и да осъзнават чрез карста предимствата на синергизма („1 + 1 # 2”);
  • Да предизвиква, стимулира и насърчи даровитите ученици да развиват и в бъдеще своите таланти в областта на карста и да популяризира научната кариера в карстологията и спелеологията;
  • Да засили и развие международните контакти в областта на карста и да насърчава бъдещо научно сътрудничество;
  • Да създаде възможност за сравняване на учебните планове и образователните тенденции в съвременното научно познание за карста в страните-участнички;
  • Да създаде нова платформа за приятелство между ученици от цял свят, обединени от общия интерес към карста.