Какво трябва да знаете и можете

Homo quantum scit, tantum potest. (лат.)
Човекът може толкова, колкото знае.

Основни познания

Препоръчителни теми за карста, по които учителите и менторите на отборите да подготвят ученическите екипи

  • Какво е карст, къде и защо се образува. Разпространение на карста по света.
  • Кои науки изследват карста. Как, с какви методи се изследва карста.
  • Кои са карстовите процеси и от какво зависи тяхната активност.
  • Кои фактори влияят върху формирането на карста. Каква е ролята на човека.
  • Как климатът влияе върху карста.
  • Почвено-растителната покривка - фактор и продукт на карста.
  • Какви карстови форми се образуват и какво е типично за карстовия релеф.
  • Какви води се формират и протичат в карстовите територии.
  • С какво се отличава карстовия ландшафт/пейзаж от останалите територии.
  • Кои са типичните растителни и животински обитатели на карста. Има ли такива, които живеят само в карстова среда.
  • Каква е ролята на карста в историята на човечеството (пещерите като убежища и светилища).
  • Какво е карстова геосистема, кои са нейните основни елементи и каква е нейната структура.
  • Защо карстовата геосистема е крехка и уязвима на въздействия – природни и антропогенни.
  • Какво е мониторинг и защо трябва да се прилага в карстовите геосистеми.
  • Какви са ресурсите на карста и как се използват от човека.
  • Туризъм в карста – потенциал, видове, проблеми. Образователен туризъм за карста.
  • Кои са по-важните проблеми в карстовите територии, предизвикани от дейността на човека и глобалните промени.
  • Как се опазва карста. Защитени карстови територии – статут и типове.

Умения

Препоръчителни умения на учениците от отборите, гарантиращи успешното им представяне в състезанието

  • Работа с карти
  • Ориентиране в местност и в пещера
  • Работа в екип
  • Разпознаване на разтворими скали, в които се формира карст
  • Ползване на основни химически формули, описващи карстовите процеси
  • Разпознаване на основните карстови форми – повърхностни и подземни
  • Разпознаване на растителни видове, типични за карстов терен
  • Интервюиране/анкетиране на представители на местната общност в карстови територии
  • Провеждане на теренни наблюдения и описания на процеси и обекти
  • Асистиране в приложение на изследователски методи и експерименти в естествени теренни условия
  • Владеене на основни правила за проникване и работа в пещерни системи
  • Познания за статута на защитените карстови територии
  • Осмисляне и приложение на знания, придобити по различни учебни предмети, за решаването на конкретни практически задачи в реална карстова среда
  • Оценяване потенциала на карстова територия и формулиране на препоръки за природосъобразно ползване на нейните ресурси
  • Оценяване последиците от стопанска дейност (промишлена и/или селскостопанска) върху карстова територия
  • Базови умения за статистическа обработка на данни и графичното им представяне (диаграми, графики, карти и др.)
  • Проучване по зададен въпрос чрез интернет
  • Разработване и ползване на мултимедийна презентация
  • Представяне и защитаване на екипно съгласувани идеи и решения на зададен практически казус в карстова територия
  • Демонстриране на лични спортни и художествено-творчески способности и технически умения в карстова среда

При подготовката за състезанието можете да ползвате и посочената литература в Справочника (рубрика В помощ на участниците)