Какво трябва да знаете и можете
Homo quantum scit, tantum potest. (лат.) Човекът може толкова, колкото знае.
Основни познания
Препоръчителни теми за карста, по които учителите и менторите на отборите да подготвят ученическите екипи
- Какво е карст, къде и защо се образува. Разпространение на карста по света.
- Кои науки изследват карста. Как, с какви методи се изследва карста.
- Кои са карстовите процеси и от какво зависи тяхната активност.
- Кои фактори влияят върху формирането на карста. Каква е ролята на човека.
- Как климатът влияе върху карста.
- Почвено-растителната покривка - фактор и продукт на карста.
- Какви карстови форми се образуват и какво е типично за карстовия релеф.
- Какви води се формират и протичат в карстовите територии.
- С какво се отличава карстовия ландшафт/пейзаж от останалите територии.
- Кои са типичните растителни и животински обитатели на карста. Има ли такива, които живеят само в карстова среда.
- Каква е ролята на карста в историята на човечеството (пещерите като убежища и светилища).
- Какво е карстова геосистема, кои са нейните основни елементи и каква е нейната структура.
- Защо карстовата геосистема е крехка и уязвима на въздействия – природни и антропогенни.
- Какво е мониторинг и защо трябва да се прилага в карстовите геосистеми.
- Какви са ресурсите на карста и как се използват от човека.
- Туризъм в карста – потенциал, видове, проблеми. Образователен туризъм за карста.
- Кои са по-важните проблеми в карстовите територии, предизвикани от дейността на човека и глобалните промени.
- Как се опазва карста. Защитени карстови територии – статут и типове.
Умения
Препоръчителни умения на учениците от отборите, гарантиращи успешното им представяне в състезанието
- Работа с карти
- Ориентиране в местност и в пещера
- Работа в екип
- Разпознаване на разтворими скали, в които се формира карст
- Ползване на основни химически формули, описващи карстовите процеси
- Разпознаване на основните карстови форми – повърхностни и подземни
- Разпознаване на растителни видове, типични за карстов терен
- Интервюиране/анкетиране на представители на местната общност в карстови територии
- Провеждане на теренни наблюдения и описания на процеси и обекти
- Асистиране в приложение на изследователски методи и експерименти в естествени теренни условия
- Владеене на основни правила за проникване и работа в пещерни системи
- Познания за статута на защитените карстови територии
- Осмисляне и приложение на знания, придобити по различни учебни предмети, за решаването на конкретни практически задачи в реална карстова среда
- Оценяване потенциала на карстова територия и формулиране на препоръки за природосъобразно ползване на нейните ресурси
- Оценяване последиците от стопанска дейност (промишлена и/или селскостопанска) върху карстова територия
- Базови умения за статистическа обработка на данни и графичното им представяне (диаграми, графики, карти и др.)
- Проучване по зададен въпрос чрез интернет
- Разработване и ползване на мултимедийна презентация
- Представяне и защитаване на екипно съгласувани идеи и решения на зададен практически казус в карстова територия
- Демонстриране на лични спортни и художествено-творчески способности и технически умения в карстова среда
При подготовката за състезанието можете да ползвате и посочената литература в Справочника (рубрика В помощ на участниците)