Регламент на състезанието
Състезанието се провежда в международен формат. Броят на отборите от една държава не е ограничен. Работните езици са английски и езика на страната домакин. За обществените изяви и контакти и за събитията от културната програма се осигурява симултантен превод от/на английски език.
Препоръчителна продължителност на състезанието – между 5 и 7 дни, включващи 3 състезателни кръга, допълнителни състезателни прояви и културна програма.
Състезанието е предназначено за ученици на възраст от 16 до 19 г. с предпочитания към различни учебни предмети/научни области, но обединени отборно от траен интерес към карста. Професионален интерес към карста мотивира и обединява и екипа от учители и консултанти/ментори, подготвящи отборите. Гимназиалната възраст на учениците е избрана по 2 причини:
- изисквания за безопасност при теренна работа в сложен карстов терен.
Участници
В състезанието се включват три групи участници:- Отбори (основни участници)
- Гости-наблюдатели
- Специални гости
Програма на състезанието
Включва:- Основно състезание - провежда се в три кръга в три последователни дни по часови график, който участниците получават при откриването на състезанието. Отборите участват и се оценяват като екип.
- Допълнителни състезателни прояви - провеждат се паралелно с основното състезание и в свободните часове от неговата програма. Предоставят на членовете на ученическите екипи допълнителна възможност за индивидуални изяви на способности и умения в три области. Във всяка от тях участва по 1 представител, излъчен от всеки отбор.
- Културна програма - има за цел на осигури емоционален комфорт на участниците през свободното от състезанието време, както и да ги запознае със забележителностите и културните традиции на района, в който то се провежда.
Предварителна подготовка на участниците
За разлика от другите международни ученически състезания и олимпиади, провеждани по учебни предмети, изучавани в училище, това състезание е за карста, който не е учебна дисциплина в образователната система. Поради това, участието в състезанието изисква от учениците освен интерес и мотивация, но и сериозна и продължителна предварителна подготовка в извънкласни форми.
Оценяване и класиране на участниците
Оценяването на отборите се извършва по точкова система. Оценители са жури на основното състезание и специализирани журита на допълнителните състезателни прояви. Крайното класиране на отборите се формира на базата на общия сбор точки от екипната работа в трите състезателни кръга и от индивидуалното представяне в допълнителните състезателни прояви.
Награди
Отбори
В състава на отборите задължително участват:- Ученически 5-членен екип. Право на участие в състезанието имат ученици на възраст между 16 и 19 навършени години, независимо от формата и мястото им на обучение (в едно училище или в различни училища, вкл. в различни населени места), които проявяват задълбочен интерес към карста и неговата специфика. Регламентът на състезанието изисква екипна работа на ученици с различни научни предпочитания и способности, обединени от интереса към карста и към провеждането на изследвания и експерименти в атрактивна среда. Предвид интердисциплинарността в карстологията, изборът на учебни предмети, определящи състава на участниците в отбора, е свободно избираем. Ръководен принцип трябва да бъде намирането на оптимален вариант за успешно екипно решаване на изследователски и практически задачи в карстов терен. В процеса на подготовката ученическият екип е препоръчително да бъде с повече от 5 ученика, като по този начин се осигуряват резервни участници. По време на състезанието те могат да присъстват като наблюдатели. Учениците от отбора на база лични умения и възможности (спорти, художествено-творчески, ИКТ-умения) определят свои представители, които да се включат в допълнителните индивидуални състезателни прояви. Участието в тях не е задължително, но се отразява на крайното отборно класиране в състезанието. При определянето на отборни представители
- Учителски екип, подготвящ ученическия екип. Участват учители по различни учебни предмети (география, биология, физика, химия, история и всеки друг учебен предмет), които имат професионален интерес/мотивация да използват карста (вкл. като иновация) в преподавателската си практика. Един от учителите се избира за ръководител на отбора и е негов официален представител в състезанието.
- Ментор/и (научни консултанти): учени, изследователи, млади учени и докторанти от академични/научни институции; държавни експерти по устойчиво развитие на карстови територии; експерти от НПО с професионална подготовка и дейности в областта на карста. В процеса на подготовката на отбора, ментора/ите консултират учителския екип и пряко обучават учениците, вкл. на терен, по тематиката на състезанието, като предоставят и подходяща научна информация за карста.
При провеждането на състезанието задължително участва 5-членният ученически екип и ръковъдството на отбора, което се състои от 1 ръководител (излъчен измежду учителите, подготвящи отбора) и 1 ментор (представител на екипа от научни консултанти на отбора). Ръководството на отбора участва в разширения състав на журито на състезанието в третия заключителен състезателен кръг.
Гости-наблюдатели
Като Гости- наблюдатели могат да участват:- Представители на организации и институции, които имат отношение към образованието за/чрез карста;
- Представители на държави, които не участват със свои отбори в състезанието, но проявяват интерес с оглед възможни участия в следващи издания;
- Екипи от ученици на възраст 12-16 г., проявяващи засилен интерес към карста (потенциални участници в следващи издания на състезанието). Те задължително се придружават от учител в ролята на техен ръководител/наставник. Освен като наблюдатели, учениците могат да се включат и като доброволци в подходящи за тяхната възраст организационни дейности при провеждането на състезание (по предварителна заявка до организаторите на състезанието).
Специални гости
Като Специални гости на състезанието се канят:- Лауреати от изданията на Международния конкурс „Карст под защита – дар за поколенията” или отличени участници в други инициативи на специализираната образователна стратегия ProKARSTerra-Edu;
- Други гости на Състезанието, специално поканени от Организационния комитет.
Основно състезание
Основното състезание включва:Първи състезателен кръг: Проверка на теоретичните знания за карста и карстовите системи. Провежда се в зала и включва индивидуално решаване на тестове (писмен и мултимедиен) от всички членове на ученическите екипи на отборите.
Втори състезателен кръг: Теренни наблюдения, изследвания и експерименти по зададен и трасиран маршрут в карстов терен за проверка на практически умения в решаване на изследователски задачи.
Теренната работа включва:- описания на наблюдавани процеси/ситуации;
- работа с карти и ориентиране в местност, вкл. в пещера;
- работа в природна лаборатория (опробвания и експерименти);
- събиране на данни от демонстрирани теренни изследвателски методи и мониторинг;
- решаване на зададени практически задачи.
Маршрутът е предварително подготвен, с обозначени контролни точки, указателни и информационни табели, наблюдателни пунктове, пунктове за теренни изследвания и експерименти (снабдени с изследователска апаратура и специалист, който да контролира и подпомага анализите и експериментите), природна лаборатория (за анализи по зададени въпроси) и др. По маршрута е разположен помощен персонал, който да следи нормалото протичане на състезанието и безопастността на участниците в рискови участъци. При наблюдателните пунктове, в местата за теренни изследвания и експерименти и при полевата лаборатория са разположени квестори, които подсигуряват и контролират изпълнението на теренните задачи. Направените описания от състезателите и събраните от тях и обработени резултати от теренните изследвания и експерименти, са необходимите работни бази данни за следващия трети състезателен кръг. Отборите получават и допълнителни материали и изследователски данни за карста в района на състезанието, предоставени от организаторите.
Мерки за безопасност:
След регистрацията в състезанието, всеки участник получава инструкции, съобразяването с които му гарантира безопасно и приятно пребиваване. Преди старта на състезанието, учениците трябва да представят и медицински документи за актуално здравословно състояние.
Поради рисковете, които крие карстовият терен, е необходимо да са предприети специални мерки за обезопасяване на състезателните маршрути и обекти, използвани в теренната изследователска работа, а участниците трябва да бъдат инструктирани. За безопасността на състезателите при посещенията им в пещери се грижат професионални спасители/пещерняци. По време на състезателните прояви трябва да бъде осигурен и дежурен медицински екип.
Трети кръг: Решаване на зададен практически казус (проблемна ситуация в района на състезанието). Провежда се в две части:
- подготовка на решението: самостоятелна работа на ученическите екипи на отборите (в кабинет);- публична защита (в зала).
Отборите получават на хартиен носител (в запечатан плик) описание на проблемна ситуация и свързани с нея конкретни задачи, за които да предложат оптимални решения. Отборите работят в екип и имат на разположение предварително фиксирано време. Осигурени са подходящи условия за работа – компютърно оборудване и необходимите пособия (подбрани според задачите за решаване). Отборите подготвят екипно съгласувани авторски идеи и интерпретации по зададения практически казус. Неговото решение се представя и защитава публично, като за целта отборите могат да използват свободно избрани форми и средства, в т.ч. мултимедийна презентация.
Допълнителни състезателни прояви
От участниците в тях, излъчени от всеки отбор (по един за проява), се изисква да покажат на състезателен принцип индивидуални спортни, художествено-творчески или технически (ИКТ) умения и способности в условията на карстов терен. За целта на състезателите се предоставя голяма творческа свобода и време в рамките на цялата състезателна програма.
Състезателните прояви не са еднократни, а са разделени на отделни части, вместени в програмата на състезанието и съобразени с конкретните обекти, които тя включва.
Допълнителните състезателни прояви включват:• Спортна надпревара: Предизвикателствата на карста. Включва елементи от туристическо ориентиране в карстов релеф, в т.ч. в пещера, бягане в пресечен терен, скално катерене (Via Ferata), спускане с въжен тролей, елементи на алпийски и прониквачни техники и др. Показаните спортно-технически умения и постигнатото време са критериите за оценяване.
Организаторите на състезанието задължително осигуряват всички условия за безопасно протичане на спортните надпревари и провеждат предварителен инструктаж на участниците. Преди включване в спортните прояви, всеки участник представя медицински документи за актуално здравословно състояние.
• Арт-студио на открито: Атрактивността на карста (Природата като ваятел). Художествено-творческите способности на участниците се провокират от атрактивността на карстовата територия, в която се провежда състезанието. Препоръчва се Арт-студио на открито с използване на свободно избрана техника и материали. Художествените творби се подготвят в свободното от състезателните прояви време и се представят за оценяване на финала на състезанието. Творбите са авторски и не се допуска странична помощ при тяхната изработка. Предварително подготвени творби (преди състезанието) не се допускат за оценяване.
• Лидери в ИКТ: Решаване на задачи с карстова тематика. Разкриват се техническите умения и познания на участниците при боравени с различни съвременни информационно-комуникационни технологии и устройства за решаване на задачи с карстова тематика в специфичната за състезанието среда. Използват се предварително подготвени задачи и технически средства, еднакви за всички участници. При оценяването се взема предвид времето за изпълнение и броят на допуснатите грешки. Допълнително се оценява и оригиналността и комбинативността при решения, използващи ИКТ в основните състезателни кръгове.
Допълнителните състезателни прояви, провеждани в рамките на общата състезателна програма, съдействат за добра кондиция и положителна емоционалност на всички членове на отборите.
Културна програма
Основни дейности в Културната програма:- Вечери на запознанствата. Програмата е развлекателна, като включва представяне на участващите отбори и гостите на състезанието. Формата и начинът на представяне е според избора на участниците;
- Посещения на природни и исторически обекти в района на състезанието;
- Посещение на музеи/концерти;
- Срещи с представители на местната общественост;
- Еднодневна екскурзия за участниците и гостите на състезанието до природни и културно-исторически забележителности.
Предварителна подготовка
Учениците в отбора, независимо от своите предпочитания към различни учебни предмети и научни области, по време на състезанието работят в екип и взаимно допълват, развиват и надграждат знанията и уменията си за/чрез карста. Освен необходимия минимум от теоретични знания за карста, базирани на неговата системна същност, те трябва да имат / да придобият и основни практически умения от наблюдения и изследователска работа в карстов район под ръководството на ментор/и. Това изисква допълнителна подготовка и извъкласна работа, тъй като знанията за карста, предлагани от образователните системи в България и по света са крайно недостатъчни, особено за неговата специфика и висока степен на уязвимост от глобалните промени и човешката дейност.
Препоръчително е в подготовката на отборите да участват учители по различни учебни предмети, в които е включена или може да бъде използвана и карстова тематика.
Приоритет в състезанието има теренната работа и приложението на изследователски методи. Особено внимание трябва да се обърне на уменията за интерпретация на резултати от измервания, анализи, наблюдения, и за работата с карта.
За повече информация вж. рубриката В помощ на участниците
Оценяване и Крайно класиране
Въпросите и задачите в състезанието се изготвят от комисия, назначена от Организационния комитет. Организационният комитет одобрява разработените въпроси и задачи за състезанието, контролира дейностите по спазване на процедурите за оценяване на тестовите и практическите задачи и утвърждава журитата на състезанието и правилата, по които се оценяват и класират участниците.
Членовете на комисията удостоверяват с декларация: 1. Отсъствието на обстоятелства, които биха довели до нарушаване принципа за обективно оценяване, и 2. Неразпространение на информация, свързана със състезателните въпроси и задачи, преди тяхното официално обявяване.
Критериите, по които се извършва оценяването и класирането, се разработват от Организационния комитет. Оценяването се извършва по точкова система. Препоръчва се с най-голям относителен дял да са точките от втория състезателен кръг – теренната работа (35%). За оценяване на теоретичните знания (първи състезателен кръг) се предлагат 25%, за публичната защита на решението на практическия казус - 30%, а за допълнителните три състезателни прояви – общо 10%.
Оценители в състезанието са:• Жури на основното състезание. Оценява екипната работа на отборите в състезанието и определя тяхното крайно класиране. Формира се с участието на:
- представители на Комисията за подготовка на въпросите и задачите (като оценители в трите състезателни кръга);
- ръководителят и менторът на всеки отбор (като оценители в третия състезателен кръг) - те не оценяват представянето на своя отбор;
- представители на Организационния комитет (като оценители и наблюдаващи/контролиращи).
• Специализирани журита на допълнителните състезателни прояви. Формират се с участието и на специално поканени за целта професионалисти в съответната състезателна област. Оценяват се индивидуалните представяния на излъчените от отборите участници в проявите.
Работата на журитата се подпомага от квестори, които осигуряват реда при проверката на теоретичните знания на участниците и при решаването на теренните задачи. Те също могат да бъдат включвани в състава на специализираните журита.
Крайното класиране на отборите се формира на базата на общия сбор точки от екипната работа в трите основни състезателни кръга и от индивидуалното представяне в допълнителните състезателни прояви.
Награди
Всички членове на ученическите екипи на отборите, класирани на първо, второ и трето място, получават диплома и оригинален медал, а останалите участници - грамота за участие. Победителите в индивидуалните състезателни прояви получават и допълнителни предметни награди. Предлага се учредяване и на специална награда за ярка личностна изява.